Alfa Romeo 147 (2000-2010). Blev utsedd till Årets bil 2001, bara tre år efter 156:an vann samma titel. Fick ett lyft redan 2003. Fanns även med fem dörrar.

Bilar vi minns från 2000-talet

Alfa Romeo 147 (2000-2010). Blev utsedd till Årets bil 2001, bara tre år efter 156:an vann samma titel. Fick ett lyft redan 2003. Fanns även med fem dörrar.

BMW 7-serie (2001-2008). Chris Bangle höll i ritstiften när BMW:s kanske mest utskällda bil formades. Den "utanpåliggande" bakluckan fick folk att gå i taket, men efterhand lyckades de flesta smälta BMW:s nya former.

Foto: DaimlerChrysler

Chrysler PT Cruiser (2000-2010). PT Cruiser är något av en trendsättare. Efter denna amerikanska fullträff duggade retrobilarna tätt. Fanns även som cabriolet.

Ferrari Enzo (2002-2004). 12-cylindrigt monster på 660 hästkrafter som fick vem som helst att dregla. 0-100 km/h på 3,27 sekunder och 355 km/h i toppfart.

Fiat 500 (2007-). När Fiat 500 gjorde comeback 50 år efter föregångarens premiär gjorde italienarna det storstilat. Eller överdrivet om man så vill.

Honda Insight (1999-2006). Lanserades i Japan och Europa sent 1999, men kom till Europa först 2000. Insight följde samma spår som Toyota Prius och var faktiskt mer av en trendsättare än Prius som lanserades efter Insight i USA.

Hyundai Santa Fe (2000-2006). Santa Fe satte igång något av en suv-feber i Sverige när denna första generation kom. Santa Fe var en törstig bil, speciellt den sexcylindriga.

Mazda RX-8 (2003-2012). Älskad för sin varvvilliga wankelmotor. Snygg coupébil med FYRA dörrar där det bakre paret var bakhängt och mer eller mindre osynliga.

Mercedes SLR McLaren (2004-2009). En gång i tiden var Mercedes och McLaren bundisar. Det resulterade i "saxmåsvingebilen" SLR som inspirerats av 300 SLR som vann sportvagns-VM 1955.

Mini (2001-2006). Följde i PT Cruisers retrospår men lyckades betydligt bättre trots att den var väldigt mycket större än originalet. En guldkalv för BMW.

Foto: DaimlerChrysler

Opel Speedster (2000-2005). Mittmotortarga från Rüsselsheim som byggdes hos Lotus i England. Hette Daewoo Speedster i asiatiska länder.

Foto: DaimlerChrysler

Pontiac Solstice (2005-2009). Bilen som många av oss trodde skulle bli en ny Saab Sonett stannade vid Pontiac Solstice. Amerikanerna försökte sig på Miata-konceptet, lyckades väl sådär.

Porsche Carrera GT (2003-2006). Porsches supersportbil med mittmotor som tog upp kampen om kunderna med Ferrari Enzo. V10-motor på 612 hästkrafter, 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppfart på 334 km/h.

Renault Avantime (2001-2003). MPV, lyx- och konceptbil i ett. Tillverkad av Matra. Sålde uselt men gav inspiration till flera följande Renault-modeller. Vel Satis var systerbil och även den ritad av Patrick Le Quement.

Rover Streetwise (2003-2005). En elva år gammal konstruktion tuffades till och blev gatusmart. Pionjär inom området att se fyrhjuldriven utan att vara det – i dag ett helt segment. En av de sista modellerna av ett anrikt märke.

Saab 9-3 (2002-2011). "Som förare är det omöjligt att inte gilla bilen. Motor, kraftöverföring och chassi bildar ett sammansvetsat team." Så skrev vi 2002 när vi testade nya 9-3 för första gången. Än i dag är den en kul bil att köra.

Smart Crossblade (2002-2003). Blott 2 000 exemplar tillverkades av denna udda avskalade version av Smart-cabrioletvarianten. Brabus-trimmad motor på 70 hästkrafter. Kostade löjliga 240 000 kronor i Sverige.

Volvo XC90 (2002-). Volvos riktiga långkörare ger sig inte. Försäljningen har börjat dippa men var under flera år Volvos bäst säljande modell tack vare amerikanska marknaden.Vi var imponerade över Volvos första suv när vi testade den 2002. Antivältsystemet var nyskapande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!