1. SAAB-LANCIA 600. Bökig instrumentering, flagnande lack, fladdrande motorhuv, motorljud i radion, vibrerande backspegel, knattrande hastihgetsmätare, klickande startmotor, höga driftskostnader, snålt med utrymme…var några av de anmärkningar Teknikens Värld gjorde när bilen var ny 1980 och avslutade "Du köper en Saab – men säljer en Lancia." Rostskadad, kanske man skulle lagt till. Om Saab tidigare hade ett kvalitetsrykte kan man säga att Saab-Lancia 600 förstörde det.

Bilvärldens rysare

Teknikens Värld

1. SAAB-LANCIA 600. Bökig instrumentering, flagnande lack, fladdrande motorhuv, motorljud i radion, vibrerande backspegel, knattrande hastihgetsmätare, klickande startmotor, höga driftskostnader, snålt med utrymme…var några av de anmärkningar Teknikens Värld gjorde när bilen var ny 1980 och avslutade "Du köper en Saab – men säljer en Lancia." Rostskadad, kanske man skulle lagt till. Om Saab tidigare hade ett kvalitetsrykte kan man säga att Saab-Lancia 600 förstörde det.

2. VOLVO 480. En liten futuristiskt designad Volvo tillverkad i Nederländerna. Var det ens en bra idé på 1980-talet? Bilen hade en hel del barnsjukdomar, framför allt elektroniken krånglade. Svenska Volvo-köpare ratade den som en fejk-Volvo. Idag har dock ett fint exemplar chans att nå status som entusiastbil.

3. KALMAR/TJORVEN. Brevbärarbil framtagen av Kalmar Verkstad, men fanns även för privata marknaden. Namnet Tjorven kommer sig av det truliga utseende som bilen delade med karaktären i tv-serien Saltkråkan. Bilens flexibilitet glömdes bort i takt med att bilen föll isär. Det sägs att det fortfarande rullar några Tjorven på ön Tonga i Stilla Havet, där bilens plastkaross uppskattas i det aggressiva havsklimatet.

4. VOLVO 66. ”Rem-Johan” var en bastard i det annars så rejäla Volvo-programmet – det var ju egentligen en DAF. Körupplevelsen går utanpå det mesta i vedervärdighet, mycket tack vare den remdrivna växellådan Variomatic.

5. SAAB 9-3 VIGGEN. För mycket motor på framhjulen har aldrig varit något bra recept på en snabb bil. Ändå var det just enligt den specifikationen Saab byggde en snordyr prestandaversion med Biltema-look av den för längesedan föråldrade 9-3. Nej, Viggen nådde aldrig de riktigt höga höjderna.

6. SAAB 9-2X . Badge engineering när den är som sämst. I grunden en Subaru Impreza. Bidrog till många hånfulla kommentarer som knappast lär ha gagnat varumärket Saab.

7. VOLVO 1900 SPORT. En udda fågel i Volvos fauna. En svensk kopia av Corvette som tillverkades i glasfiber – i Kalifornien. Efterfrågan var dock svag och när nytillträdde VD:n Gunnar Engellau provkörde bilen lanseringsåret 1956 beslutade han att bilen inte var av korrekt Volvo-kvalitet och projektet avslutades. Endast 67 bilar tillverkades.

8. SAAB 9-5 3,0 V6. Felsatsning med törstig V6-motor. Modellen inledde sin kortvariga karriär med en försening på grund av konstiga läten i motorn och otillräcklig smörjning.

9. SAAB 9-3X. Lagom till när skogsmulle-konceptet känns uttjatat kommer Saab med sin modell – tio år för sent. Går inte att få med dieselmotor och fyrhjulsdrift, vilket kommer skrämma bort eventuella köpare, om inte nedläggningshotet redan avskräckt dem.

10. VOLVO C30. Haussen kring Volvo C30 var stor när den lanserades 2006, men någon försäljningssuccé är den knappast. I år har den harvat mellan plats 35 och 45 på försäljningstopplistan. En bil i Golf-klassen med bara två dörrar och två platser i baksätet kanske inte var så smart ändå?

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!