BMW M3 är en förädling av 3-serien. Under skalet av kjolar och vingar finns ett fintrimmat chassi och en kraftfull fyrventilsmotor med fyra cylindrar som ger 200 hästkrafter. Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW M3 E30 (1986)

Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW M3

Foto: Teknikens Världs arkiv

Från den här vinkeln syns det att bakrutan har vinklats om och att bagageluckan har höjts – allt med tanke på aerodynamik. Bensintanken har ökat i volym från 55 till 70 liter, vilket inkräktar på bagageutrymmet.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Härliga röda sportbilar i lika härlig kurva. Skoda kräver dock i högre grad sin förare medan vem som helst kan köra snabbt i en M3.

Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW M3 är en förädling av 3-serien. Under skalet av kjolar och vingar finns ett fintrimmat chassi och en kraftfull fyrventilsmotor med fyra cylindrar som ger 200 hästkrafter.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Utseendet sägs vara ett strikt resultat av funktionalism och inte ha något med kosmetika att göra!

Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW M3 i sin rätta miljö: här pa Mugello-banan. Vägegenskaperna är snälla och bakvagnen ligger fast mot asfalten på ett tryggare sätt jämfört med den ”vanliga” 3-serien.

Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW M3

Foto: Teknikens Världs arkiv

Förstklassig interiör. Instrumenteringen är oförändrad förutom att en oljetrycksmätare har ersatt förbrukningsmätaren. Svårjobbad dator.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Fyrventilsteknik är det som gäller bland dagens prestandabilar. Att BMW valt en fyrcylindrig motor för sport beror pa att man eftersträvar varvvillighet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr