På landsväg är nya M5 jättesnäll – om man vill, och har tryckt på rätt knapp. Annars är den elak men samtidigt lättkörd.

BMW M5 M xDrive provkörning

På landsväg är nya M5 jättesnäll – om man vill, och har tryckt på rätt knapp. Annars är den elak men samtidigt lättkörd.

M5 går lekande lätt att köra på lättare ställ i läge 4WD Sport. Elektroniken går aldrig in och dödar upplevelsen utan håller bilen på det ställ man bestämmer.

Interiören har putsats till jämfört med vanliga BMW 5-serie.

Kanske en av BMWs allra mest avancerade växelspaksknoppar, någonsin.

Utsikt från förarplats ger vitt på svart. Här finns resurser, framför allt för den som lagt till Drivers Package.

Två sitter riktigt bra i baksätet. Kopphållare i mittarmstödet och gardiner för fönstren.

Välfyllt motorutrymme, men vilken motor! Dubbla turbo med max vridmoment redan från 1 800 r/­min.

Den nya drivlinan i M5 skiljer sig en del mot vanliga xDrive…

… en central intelligent styrenhet fördelar drivkraften beroende på situationen och räknar in alla parametrar som tänkas kan.

M5 känns lite smidigare men väger stöddiga 1 930 kilo i tjänstevikt, vilket är 15 kilo lättare än förra generationen som är bakhjulsdriven.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!