Karossen har ingen vinge men väl en ellipsformad ljuddämpare på tvären mellan bakhjulen, och den fungerar som en spoiler som suger baken mot marken. Foto: Glenn Lindberg

BMW Z1 provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Karossen har ingen vinge men väl en ellipsformad ljuddämpare på tvären mellan bakhjulen, och den fungerar som en spoiler som suger baken mot marken.

Foto: Glenn Lindberg

Tanken var att kunderna skulle köpa en "extra" plastkaross och själva kunna byta panelerna för att få en annan färg på bilen.

Foto: Glenn Lindberg

Z1 har skivbromsar runt om men ventilerade skivor endast fram. Bakaxelkonstruktionen påminner om den i E30 M3.

Foto: Glenn Lindberg

Z1 ska köras taklöst. Det finns dock ett tygtak som fälls upp och ned helt manuellt.

Foto: Glenn Lindberg

Förarmiljön är enkel, robust och ger ett slagtåligt intryck. Det är gott om utrymme i sittbrunnen även för en 192 cm lång reporter.

Foto: Glenn Lindberg

Den raka sexan på 2,5 liter måste varvas hårt för att ge någon effekt. Några fartsensationer blir det dock aldrig.

Foto: Glenn Lindberg

Fullt justerbara stolar i skaldesign och diskret kamouflagemönster ger krydda åt den annars så försiktigt designade Z1.

Foto: Glenn Lindberg

Femväxlad manuell låda är enda alternativet till Z1.

Foto: Glenn Lindberg

Jämfört med 325i har Z1 motorn förskjuten 30 centimeter bakåt och kan nästan kallas mittmotorbil. Viktfördelningen mellan fram och bak är 49/51.

Foto: Glenn Lindberg

Ingen av de 8 000 sålda Z1 har luftkonditionering. Helt enkelt för att det inte får plats.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Erik Wedberg tycker inte om cabrioleter, men med nedfällbara dörrar går det an.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr