BMW:s lilla roadster Z1 påbörjade sitt liv som en form av försökskanin där man skulle testa olika tekniker och material som kunde vara aktuella för framtiden. Det var BMW-styrelsen som beslutade att skapa dotterbolaget BMW Technik GmbH som fick i uppdrag att trolla fram banbrytande tekniker. Till sin hjälp hade BMW Technik GmbH de bästa ingenjörerna och formgivarna och företaget stod helt på egna ben, isolerad från övrig BMW-utvecklingsverksamhet.

BMW Z1

BMW:s lilla roadster Z1 påbörjade sitt liv som en form av försökskanin där man skulle testa olika tekniker och material som kunde vara aktuella för framtiden. Det var BMW-styrelsen som beslutade att skapa dotterbolaget BMW Technik GmbH som fick i uppdrag att trolla fram banbrytande tekniker. Till sin hjälp hade BMW Technik GmbH de bästa ingenjörerna och formgivarna och företaget stod helt på egna ben, isolerad från övrig BMW-utvecklingsverksamhet.

Hela idén till Z1 tog form 1985. Därefter gick det snabbt. I augusti året därefter meddelade BMW att BMW Technik GmbH har slutfört sin första produkt och att styrelsen gett den klartecken för produktion. När den för första gången ställdes ut var det på Frankfurtsalongen hösten 1987. Vad besökarna då fick se var en roadster uppbyggd på ett självbärande och galvaniserat monocoque-chassi med en delvis fiberförstärkt plastkaross med andra kompositmaterial på utvalda ställen. Alla vertikala karossdelar var av formsprutad termoplast vilket var första gången någonsin på en bil.

En fördel med plasten ansågs dess flexibilitet vara. Förutom låg vikt och lätt att demontera klarade plasten av kollisioner upp till 4 km/h utan att ta skada. Karossen lackerades i fyra olika färger, Green metallic, Dream Black metallic, Fun Yellow eller Top Red. Lacktekniken i sig var speciell även den eftersom det skulle appliceras på plast. Varioflex heter tekniken och bestod av tre olika hårdhetsgrader på lacken eftersom olika flexibilitet behövdes beroende på vilken karossdelen var.

Under huven hade BMW placerat en 2,5-liters rak sexa med 170 hästkrafter som tog bilen från stillastående till 100 km/h på under åtta sekunder. Toppfarten låg på 225 km/h.

Nybilspriset för en BMW Z1 då den tillverkades mellan 1989 och 1991 (det tillverkades även ett antal innan dess, men det var prototyper och förseriebilar) var 83 000 tyska mark. Med dagens penningkurs motsvarar det cirka 383 000 kronor.

BMW Z1

BMW Z1

Men det var inte materialen, lacken, motorn eller prislappen som fick besökarna att spärra upp ögonen när de kom till Z1 i bilsalongen. Det var de egensinniga dörrarna som förmodligen drog flest blickar till sig. De elektriska dörrarna öppnade varken uppåt eller utåt. I stället fälldes de ned i tröskellådan, med ruta och allt.

Man kunde till och med köra med dörrarna nedfällda för mer åka-öppet-känsla. Hur den känslan bäst beskrivs tar vi Jeremy Clarkson till vår hjälp (se filmen via länk nedan) där vi även får lite bonusinformation om att denna dörrtyp inte är speciellt vänlig mot kvinnor i kjol eller klänning.

BMW Z1

BMW Z1 var enkel att strippa på kaross. BMW till och med rekommenderade att köpa två karosser i den som köpte en Z1. Två karossen i två olika färger så man kunde byta färg på bilen när man kände för det.

Fler bilder på klassiska BMW Z1 via länken nedan.

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!