Foto: Glenn Lindberg

BRM Type 25 1959 provkörning

Teknikens Värld

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Denna BRM Type 25 är den enda som finns kvar. När projektet med Type 48 drogs igång så plockades alla Type 25 ned och endast denna blev kvar i ursprungligt skick. Linus Pröjtz fick stränga förhållningsorder när det var dags för provkörningen.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Bakdäcken är 6,5 tum breda medan framdäcken är något smalare 5,5 tum. Magnesiumfälgar kryddar hela anrättnigen.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Linus Pröjtz njuter i fulla drag av BRM Type 25. Bilen känns stabil och körningen blir tämligen lugn tack vare god kontroll.

Foto: Glenn Lindberg

En tur i ett lagom friskt tempo. Linus njöt i fulla drag men varvade aldrig över 6 500 r/min. Stort tack till Gary Pearson och Curborough Sprint Track.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Luftintaget ger bilen ett utseende som påminner om en valhaj som silar krill.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Kolla lågt ner in under baken på bilen, där ser ni den tvärställda bromsskivan skymta fram.

Foto: Glenn Lindberg

Dunlops klassiska magnesiumfälgar satt på många olika bilmodeller under slutet av 1950- och början av 1960-talet.

Foto: Glenn Lindberg

Tanklocket är placerat strax bakom förarens huvud. Det gällde att den ansvarige för bränslepåfyllningen inte var av den sölande sorten.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

En kraftfull motor med mycket vibrationer. Och spana in de bakåtvinklade insugen och förgasarna.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Ett underbart format grenrör som genom ett odämpat avgassystem sprider ett rått och råbarkat ljud.

Foto: Glenn Lindberg

Tur att Linus håller sig i form. Hade han varit lite mer av en soffpotatis hade han haft svårt att klämma ned sig bakom ratten.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Gaspedalen ser inte mycket ut för världen men ack vad det mullrar gott när den trycks i botten.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Gary Pearson bakom ratten, värmer upp Bonnier-bilen. Linus punktvärmer lite av däcket.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Alldeles efter målgång och mekanikerna hyllar Bonnier, som mest ser sammanbiten ut. Och skitig.

Foto: Glenn Lindberg

Den schackrutiga flaggan förkunnar att vinsten är ett faktum.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!