Portofino är en av numera väldigt få plåtcabrioleter och definitivt en av de snabbaste.

Ferrari Portofino provkörning

Portofino ersätter California T som instegsmodell i Ferrari-utbudet.

Framstolarnas ryggstöd är riktigt tunna och gör att benutrymmet i baksätet är lite större än minimalt.

Varvräknaren är alltid analog och centralt placerad. Informationen på sidorna kan ändras.

Trots Ferraris eget prat om att Portofino är en instegsmodell som kan användas som vardagsbil är den inte mycket långsammare än 488 Spider.

Portofino är en av numera väldigt få plåtcabrioleter och definitivt en av de snabbaste.

På rattstången finns inga andra spakar än de som styr växellådan. På ratten finns knappar så det räcker!

Är det en Miata vi skådar? Nej, till och med Mazda integrerar cylindern i handtaget. Lite väl simpelt.

Bromsoken kan fås i olika färger, t ex gult, blått och guld. Får vi gnälla på oket till p-bromsen? Fult!

F154-motorn på 3,9 liter finns snart i alla Ferraris olika modeller.

Erik Wedberg försökte förstås pilla loss en detalj från Ferrarin. ”Passar jättebra i min blivande Yeti…”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!