Landshövdingen av Västra Götalands län fick äran att ta hand om premiärturen...

Fiat 500 som elbil med svensk teknik

Landshövdingen av Västra Götalands län fick äran att ta hand om premiärturen...

...in till den nya fabrikshallen som var full av förväntansfulla personer.

Landshövdingen lovordar satsningen och tror på Ale kommun som framstående elbilsort.

Bandet som klipptes under premiärvisningen var självklart en elkabel.

Fiat 500 utsågs till Årets Bil 2008.

Prototyper av den litiumjonbatterityp som sitter i bilen. De båda batterierna är i stort sett samma, men i två olika skepnar för presentationens skull.

En mängd runda celler inuti huset. Batteriet kunde man enkelt lyfta med en hand, trots att det är många gånger kraftigare än en mindre blyack... 6,8 kilo. Materialens (litiumjon) förtjänst.

En liten kort och exklusiv tur i den eldrivna Fiat 500:an fick man. Rullade helt ljudlöst men rykte till lite vid gaspådrag tack vare fullt vridmoment vid minsta lilla gas.

En helt vanligt Fiat 500-interiör. Prototypbilen har Fiats standardlåda (5 växlar), mest för testandet av olika utväxlingar. Växlar gör man när bilen står stil, sedan är det bara att köra. I skarp version blir det antagligen någon sorts planetväxel med två utväxlingar, en som används när cityläget (Fiat 500-gimmick med lätt styrning vid stadskörning) är aktiverat, en annan när det är deaktiverat.

Cleanergy Stirlingmotor 161, ett aggregat för att generera elektricitet via antingen solenergi (stora paraboler i soliga delar av världen), biogas eller pellets som sedan kan ladda upp elbilen och även hus och villor. Ett aggregat kan förse ett helt villakvarter med den el som behövs. Detta aggregat är främst ämnat för exempelvis bensinstationer, kommuner etc. Mindre, behändigare och billigare aggregat kan tas fram för privatpersoner. Detta är en svensk produkt och finns redan i stora delar av världen.

EV Adapt (som det nya företaget bakom elbilen Fiat 500 heter) har även avtal med KTM om att ta fram mc-prototyper som dessa på bilden. Alelion Batteries utvecklar även batterier för olika golfprodukter, bland annat golfbilar och eldrivna golfvagnar för klubborna.

Även Qleenos städprodukter testar och använder batterierna från Alelion Batteries.

Elmopeder har också en framtid. Dock är dessa inte utrustade med Alelion Batteries prylar utan var här för att visa upp sig.

Just denna elmopedmodell provkörde vi på Teknikens Värld i höstas. Fungerade hyfsat med vissa problem. Allt handlar om kvaliteten på batterierna.

Norska elbilen Think visade också upp sig i Alelion Batteries fabrikslokaler. Lite komiskt att Thinks svenska representanter ser EV Adapts elbil Fiat 500 som en konkurrent, men EV Adapt ser inte Think som en konkurrent. Däremot välkomnar de båda varandra på marknaden.

Think

Think

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr