Ford Sierra RS Cosworth är en mycket välbalanserad bil med härliga vägegenskaper. Bäst är den på torr asfalt men rolig även på blöta grusvägar – fast då släpper de breda däcken ganska lätt. Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth

Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth på sladd.

Foto: Björn Sundfeldt

Ford Sierra RS Cosworth är en mycket välbalanserad bil med härliga vägegenskaper. Bäst är den på torr asfalt men rolig även på blöta grusvägar – fast då släpper de breda däcken ganska lätt.

Foto: Björn Sundfeldt

Hämningarna släpper helt på den öde tullmotorvägen. Järnet på femman.

Foto: Björn Sundfeldt

Hastighetsmätaren slår mot 260 km/h, men varvräknaren visar att det är lite väl optimistiskt: 6 500 r/min motsvarar 240 km/h.

Foto: Björn Sundfeldt

En av de stora skillnaderna mot en riktig tävlingsbil är den komfortabla inredningen i Sierra RS Cosworth.

Foto: Björn Sundfeldt

Den största skillnaden jämfört med en vanlig Sierra är de djupt skålade Recaro-stolarna.

Foto: Björn Sundfeldt

Motorn har gjutjärnsblock från Ford och lättmetalltopp från Cosworth. Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och turbo med laddluftkylare ger 204 hk ur 1 993 cm3.

Foto: Björn Sundfeldt

Sierra RS Cosworth i genomskärning: twincam-motor, Recaro-stolar, styvare fjädring och stötdämpare, grövre och stötdämpare, grövre krängningshämmare och större skivbromsar – de främre ventilerade.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr