Honda Accord. A-stolpen något intryckt. Notera benutrymmen som klarat sig bra. Notera även hur krockkuddarna tar emot huvudet. Foto: IIHS

Frontalkrocktest Honda, Suzuki, Toyota och Volvo

Foto: IIHS

Honda Accord. A-stolpen något intryckt. Notera benutrymmen som klarat sig bra. Notera även hur krockkuddarna tar emot huvudet.

Foto: IIHS

Suzuki Kizashi. A-stolpen är intakt, så även benutrymmet. Krockkuddarna skyddar huvudet.

Foto: IIHS

Toyota Camry. Notera A-stolpen som tryckt in kraftigt i kupéutrymmet. Notera även benutrymmen som har deformerats kraftig och hur ratten har förflyttat sig och krockkudden därmed inte skyddar huvudet från att slå i instrumentbrädan.

Foto: IIHS

Toyota Prius+. A-stolpen har deformerats och benutrymmet är obefintligt. Notera hur hjulet har trängt in och nästan är vid stolens framkant. Precis som i Camry förflyttar sig ratten åt sidan och krockkuddens funktion har spelat ut sin roll och huvudet slår i instrumentbrädan.

Foto: IIHS

Volvo S60. A-stolpen något deformerad med utgör ingen fara för föraren. Krockkuddarna fångar upp huvudet och benutrymmet är intakt.

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!