”Electric Vehicle 1”, elfordon 1, är den första bilen som bär namnet General Motors. Den är strikt tvåsitsig och extremt strömlinjeformad, cW-värdet är 0,19. Foto: Peter Sundfeldt

General Motors EV1

Foto: Peter Sundfeldt

Foto: Peter Sundfeldt

Foto: Peter Sundfeldt

Foto: Peter Sundfeldt

”Electric Vehicle 1”, elfordon 1, är den första bilen som bär namnet General Motors. Den är strikt tvåsitsig och extremt strömlinjeformad, cW-värdet är 0,19.

Foto: Peter Sundfeldt

Bagageutrymmet är utformat för att rymma två golfutrustningar. Till vänster i utrymmet skymtar den ”hemmaladdare” som följer med bilen.

Foto: Peter Sundfeldt

Vid en första blick under motorhuven ser det ut som om där satt en tvärställd rak sexa. Men under kåpan sitter bland annat motorns styrelektronik och därunder finns den lilla motorn innanför höger framhjul.

Foto: Peter Sundfeldt

Foto: Peter Sundfeldt

Interiören är sportig, ratten liten och fet. Man sitter lågt men bra (även om stolarna ser nedsuttna ut) och mugghållare saknas förstås inte.

Foto: Peter Sundfeldt

GM:s chefsergonom borde få sparken för den här osorterade uppsättningen knappar. Växelspaken har ett läge framåt och ett bakåt samt P (parkering) och N (neutral).

Foto: Peter Sundfeldt

Den digitala instrumenteringen i vindrutans underkant visar bland annat räckvidd, energiåtgång, hastighet och växellägen – parkering, back, neutral och framåt.

Foto: Peter Sundfeldt

”Tankning” sker antingen från en laddare i hemmet eller via sådana här automater som ska finnas i de områden där EV1 säljs.

Foto: Peter Sundfeldt

Under kompositskalet på ”Generalens” elfordon 1.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!