Lancia-Ferrari D50A. Motorljudet från den odämpade V8-motorn är stenhårt och skyhögt på samma gång. Dessutom blir karaktären klart annorlunda då alla åtta cylindrar har ett eget avgasrör hela vägen ut. Just det, vad tycker ni om sidomonterade tankar där avgassystemet går rakt igenom. Måste älska 50-talet! Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Goodwood Revival med Teknikens Värld genom åren

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Grant Williams i John Coombs gamla Jaguar Mk1 i standardvagnsloppet St Mary´s Trophy. Bilden är tagen vid Revival 2004 och den där körstilen har gett Mr Williams smeknamnet Mr Sideways. Att få se hans framfart runt banan och hans sätt att använda den där Jaguaren är anledning nog att åka till Revival.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Den guldfärgade hjälmen och den sköna armbågen som pekar rakt upp i himlen, det kan bara vara en viss Simon Diffey bakom ratten. Och vilken ratt att sitta bakom! Maserati 250F med utsikten av hela Goodwoods gods i bakgrunden. Vackraste racerbanan i världen!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

En del av Goodwoods skådespelarensemble, här i form av ett idrottslag från en flickskola där lärarinnan går före med fickpluntan i högsta hugg. Kampsångerna vrålades ut!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Goodwood Revival är som fina lagrade viner och varje årgång har sin egen speciella smak. Men just 2014 var något speciellt. Kanske för att undertecknad är extremt svag för Jaguars racinghistoria? Nåväl, D-type (som vann Le Mans tre år i rad 1955-57) firades med dels en parad med 33 bilar (både D-type och XKSS) samt tävlingsloppet Lavant Cup med bara D-types. Här sportvagnsesset Andy Wallace, som vann 24-timmars på Le Mans 1988 med Jaguar, bakom ratten i en Long Nose D-type.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Alla sätt är bra utom de dåliga. En klubba ser till att ERA R5B, även kallad Remus, inte rullar vidare för egen maskin. I händerna på Ludovic Lindsay vann Remus det första loppet som kördes vid första Revival 1998.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Mercury Comet med Emanuele Pirro bakom ratten. Egentligen tar banan slut vid gräskanten, men Pirro varken bryr sig eller släpper på gasen för det.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Goodwoods racerbana är egentligen de gamla taxibanorna till militärflygfältet RAF Westhampnet. Under Andra Världskriget var detta den mest sydligt belägna RAF-stationeringen när Hurricanes och Spitfires skulle lyfta för strid mot tyskarna.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Två flygdugliga Lancaster-bombare är kvar i världen och båda kom till Goodwood under samma år. Dock fick jag inte in dem på samma bild, men väl några eskorterande stridsplan från tiden.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Militärarvet är aldrig långt borta på Goodwood, men frågan är om inte den här paraden med mer än 100 fordon och över 400 personer tog priset. Oavsett, hur ofta ser du stridsvagnar på racerbanor någon annanstans i världen?

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Dad´s army. Hoppa in och få en bild tagen tillsammans med dessa veteraner!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Det ska börjas i tid!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Flerfaldige Le Mans-vinnaren och numera Goodwood-ambassadören Emauele Pirro är bara en av alla motorsportlegender som har ställt upp för frågestund inför vårt samlade resesällskap på Teknikens Världs läsarresa.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Richard Attwood tog Porsches första förlösande seger vid 24-timmars på Le Mans 1970 med mytomspunna 917-modellen. När han inte tar sig tid till att träffa Teknikens Världs läsare så tävlar han fortfarande (i alla fall fram till 2019) på Goodwood.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Stig Blomqvist, världsmästare i rally 1984 kör fortfarande för allt vad tygen håller. Det är ett sant nöje att se mäster ratta runt på Goodwood och ett stort tack till dig Stig för att du alltid ställer upp och träffar oss på Goodwood!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Trefaldige Indy 500-vinnaren och fyrfaldige IndyCar Series-mästaren Dario Franchitti älskar motorsport och vurmar som skotte extra för allt som har med Jim Clark att göra. På Goodwood trivs han som fisken i vattnet och trots alla åtaganden tog han sig tid att hälsa vårt resesällskap välkomna till Revival 2019. Stort!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Trefaldige Indy 500-vinnaren och fyrfaldige IndyCar Series-mästaren Dario Franchitti älskar motorsport och vurmar som skotte extra för allt som har med Jim Clark att göra. På Goodwood trivs han som fisken i vattnet och trots alla åtaganden tog han sig tid att hälsa vårt resesällskap välkomna till Revival 2019. Stort!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Kenny Bräck. Vad säger man? Oavsett vilken typ av fordon så är han alltid blixtrande snabb. Här har han precis vunnit 2013 års upplaga av Whitsun Trophy som just det året kördes enbart med Ford GT40-bilar. Men det är kvalet som har gått till historien och då framförallt det youtube-klipp där man får åka med Kenny runt ett regnigt Goodwood. Aldrig, varken förr eller senare, har en GT40 körts så mycket på tvären!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Kenny Bräck. Vad säger man? Oavsett vilken typ av fordon så är han alltid blixtrande snabb. Här har han precis vunnit 2013 års upplaga av Whitsun Trophy som just det året kördes enbart med Ford GT40-bilar. Men det är kvalet som har gått till historien och då framförallt det youtube-klipp där man får åka med Kenny runt ett regnigt Goodwood. Aldrig, varken förr eller senare, har en GT40 körts så mycket på tvären!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Det är klart att grabben måste ha lite bilder med sig hem! Kenny Bräck är en hyvens kille som trots allt som händer på Goodwood ändå tar sig tid och träffar Teknikens Värld. Så, till 2013 gjorde vi ett par tavlor som vi överlämnade i depån som tack för hjälpen. Kanske också för att Kenny bjöd på århundradets uttalande 2012 efter att ha kvalat den där Daytona Cobran i pole position vid hans första besök på Goodwood. På frågan om hur han kunde vara så snabb direkt svarade Kenny att ”om du kan köra i 400 km/h så kan du köra i 270 också.”.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Det är klart att grabben måste ha lite bilder med sig hem! Kenny Bräck är en hyvens kille som trots allt som händer på Goodwood ändå tar sig tid och träffar Teknikens Värld. Så, till 2013 gjorde vi ett par tavlor som vi överlämnade i depån som tack för hjälpen. Kanske också för att Kenny bjöd på århundradets uttalande 2012 efter att ha kvalat den där Daytona Cobran i pole position vid hans första besök på Goodwood. På frågan om hur han kunde vara så snabb direkt svarade Kenny att ”om du kan köra i 400 km/h så kan du köra i 270 också.”.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Ensam och övergiven står Aston Martin DBR1, faktiskt exemplaret som vann 24-timmars på Le Mans 1959, mitt ute på gräsytorna. Visst är den vacker?

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Sir Stirling Moss i en Jaguar C-type vid Revival 2008. Solen sänker sig och det finns ingenting som skulle kunna vara bättre än det här. Utsökt.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Sir Stirling Moss tävlade i en Cooper-JAP 500, en så kallad halvpanna F3, vid invigningstävlingarna på Goodwood 1948. Här tillbaka i en liknande bil 2008.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Kompisar från förr. Tony Brocks, den flygande tandläkaren och Sir Stirling Moss tillsammans i Aston Martin DBR1.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Startfältet i RAC TT Celebrations sticker iväg och nu väntar en timmes racing med depåstopp och förarbyte. Sällan eller aldrig har det gått att förutspå vad som ska hända och vem som ska vinna. En timme är lång tid, inte minst när alla kör som om det vore det sista de gjorde här i livet.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Att köra första loppet på fredagen in i solnedgången, kan det vara en av de bättre idéerna någonsin? Numera körs GT-loppet Kinrara Trophy, men 2014 kördes entimmarsloppet Sussex Trophy för racersportvagnar från sent 1950-tal och på bilden bromsar en Maserati Tipo 61 Birdcage inför Woodcote-kurvan.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Lancia-Ferrari D50A. Motorljudet från den odämpade V8-motorn är stenhårt och skyhögt på samma gång. Dessutom blir karaktären klart annorlunda då alla åtta cylindrar har ett eget avgasrör hela vägen ut. Just det, vad tycker ni om sidomonterade tankar där avgassystemet går rakt igenom. Måste älska 50-talet!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Hur fördriver man tiden bäst inför Settrington Cup? Jo, man spelar kort med sin mekaniker! Snart är det dags för Austin J40 trampbilarna att göra upp ute på raksträckan.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Starten går i St Mary´s Trophy och det syns tydligt på Austin A95 närmst kameran att det är andra loppet. I det första la sig den där bilen på taket ut på raksträckan, men det är bara att banka ut plåten och jobba utav helsike så går det vägen i lopp 2!

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Jaguar MkVII med kaross i magnesiumlegering och med Rowan Atkinson bakom ratten.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Ferrari 250 GTO med ägaren, och tillika trummisen i Pink Floyd, Nick Mason bakom ratten.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Ibland får man liksom nypa sig i armen eller slå sig hårt i ansiktet för att inse att man inte drömmer. Fem GT40, Lola T70, Ferrari 250LM, två McLaren M1B, Lotus 30/40 och, om inte ögonen lurar mig – en Hamill-Chevrolet längst uppe i vänster bildhörn.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Kolla skinnstället, kolla skicket på bågen. Men framförallt, kolla in blicken innanför visiret! I programbladet stod det Norton Harold Daniell Factory från 1938, men det borde ha stått att föraren ”totalt saknade dödsfruktan!”.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Vissa tar det där med att klä ut sig på Goodwood Revival lite längre än andra...

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Trassla inte in hjulen killar! Det spelar ingen roll vilken typ av fordon det gäller, på Goodwood Revival tävlas det för full maskin med allt. Här tre olika ERA som gör upp om samma yta på banan.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Ferrari 250 GTO/64 före Shelby Daytona Cobra. Just det här exemplaret av Ferrari 250 GTO startade sitt liv med den vanliga GTO-karossen och i den skepnaden vann Graham Hill 1963 upplaga av RAC TT-loppet här på Goodwood. Inget slår äkta historia.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Bandepån på Goodwood hör till de trängre i branschen. Just här är RAC TT Celebrations rödflaggat, annars hade man inte samlat alla bilarna just här.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Lord March. Charles Henry Gordon-Lennox, the Duke of Richmond, Lennox and Gordon. Eller kort och gott mannen som först satte Goodwood Revival på kartan och som sedan dess sett till att driva det mot nya stordåd varje år.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Far och son David och Olivier Hart har rönt mycket framgång vid Revival, bland annat med sin Cobra.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Ferrari 250 GT SWB Competizione. Det blir knappt vackrare. Jag skriver knappt, så kan jag skriva likadant på fler bilar från 1950- och början av 1960-talet. Lite som att helgardera.

Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld

Underbara älskade Goodwood Revival. Du är saknat, men jag vet att du kommer tillbaka. Och då är vi där och firar!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!