Foto: Glenn Lindberg
Än i dag går det att få upp ett rejält ställ med Grus-Kalles gamla PV men när jag frågar nuvarande ägaren Thomas Rådström om vi ska försöka oss på ett hopp också nobbar han. Det går att hoppa, säger Thomas, men frågan är bara vad som händer när man landar. Förmodligen går den av på mitten och det vill jag inte!
Foto: Glenn Lindberg
Skärmarna ser väldigt grovhuggna ut och det är de för att tåla närkontakt. På insidan är de dock väldigt släta för att grus och lera inte ska få fäste.
Foto: Glenn Lindberg
Thomas Rådström, t v, var Roland "Grus-Kalle" Brändströms elev i skolan och den ende som fick överta bilen. Jonas Brändström har skrivit bok om pappa.
Foto: Glenn Lindberg
PeO Kjellström har följt "Grus-Kalles" PV genom alla år och nu, äntligen, fick han provköra den.
Foto: Glenn Lindberg
Det ska finnas möjlighet för funktionärerna att bryta strömmen till bilen utifrån.
Foto: Glenn Lindberg
Det finns bara det absolut nödvändigaste invändigt, inte ens en varvräknare. I växellådan är ettans drev borttaget för det vägde ju, så starten sker på tvåan.
Foto: Glenn Lindberg
Grovsmide utfört på Ankargränd i Umeå där Roland Brändström hade sitt hem och garage. De två nedre rören leder till två kylare som monterats bak.
Foto: Glenn Lindberg
Något större finlir var det det inte tal om men det fungerade väldigt bra i alla fall och det var väldigt sällan Roland Brändström bröt med tekniska problem.
Foto: Stig Eriksson
Den 25 september 1977, Norrköping. Ett koppel norrlänningar hade kommit till sta'n för att visa var skåpet skulle stå i Volvo-cupen. Roland Brändström var helt överlägsen i tidskvalet men i första heatet gick det så här! En vecka senare vann "Grus-Kalle" finalen i Volvo-cupen, ett mästerskap han vann totalt 1978 och 1981.
Jonas Brändström har forskat så gott det gått och kommit fram till att Roland Brändström vunnit, minst, 45 segrar i rallycross.