Audi/VW-tekniken används både i den nya fyrcylindriga motorn (nästa bild) och i V-motorkonfigurationen i Audi-modellerna S6, S7 och S8.

Halva motorn räcker

Audi/VW-tekniken används både i den nya fyrcylindriga motorn (nästa bild) och i V-motorkonfigurationen i Audi-modellerna S6, S7 och S8.

Riktigt sinnrikt konstruerade kamaxlar gör så att halva motorn lätt kan stängas av.

Foto: press photo, do not use for advertising purposes

I de större motorerna så stängs cylindrarna av i en viss följd. I exempelvis Mercedes SLK 55 AMG så har man valt cylindrarna 2,3, 5 och 8.

Foto: License Agreement - Please read the following impo

Hos exempelvis Chevrolet Camaro med L99-motorn och automatlåda stängs avgasventilen och de avgaserna behålls i förbränningsrummet. När kolven åker upp komprimeras avgaserna, som då fungerar som en kudde eller fjäder och ger en fjädrande effekt åt rätt håll – vilket gör att motorn roterar lite lättare än om cylindern hade varit helt tom.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!