Honda NSX provkörning

NSX går bra på bana, och lika bra på väg till och från. ”Everyday supercar” är Hondas motto. Bakom designen står något så unikt som en ­kvinnlig superbilsdesigner, Michelle Christensen.

Honda NSX

Karossen består nästan uteslutande av aluminium. ­Takbågen är av högfasthetsstål.

En sådan här bil kan jag tänka mig, konstaterar Mikael Stjerna efter provturen. Bilen byggs i Ohio, USA.

Under bakrutan och under kolfiberkåpor lurar en 75 graders V6. ­Batterierna räcker för tyst körning i två kilometer och i högst 90 km/h.

Ganska städad layout med hög mittkonsol. Dubbelkopplingsautomat med paddlar.

Varvräknaren är graderad till 9 000 varv, maxvarv är 7 500 varv. Fyra körprogram erbjuds: Tyst, sport, sport+ och track.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!