KTM X-Bow R

KTM X-Bow R

KTM X-Bow R

KTM X-Bow R

KTM X-Bow R

KTM X-Bow R

En av de roligaste fordonen på fyra hjul är KTM X-Bow. Mycket åka-öppet-känsla. Nu ska den få vindruta och dörrar!

KTM-chefen Stefan Pierer berättar att i mars nästa år får X-Bow vindruta men att det inte bara är att smälla på en plexiglasskiva hur som helst. Det är mycket som måste anpassas för att det ska fungera med en ruta framför nosen på förare och passagerare. Exempelvis måste det dras in ventilationsutsläpp som kan ta bort imma på rutan om så skulle behövas. Därför funderar man också i banorna kring eluppvärmd framruta.

En vindruta gör insteget ännu knepigare än vad det är i dag, därför tänker man att X-Bow ska få dörrar. Små sådana lär det i så fall bli. Ett tag pratade KTM också om att förse bilen med ett dubbelbubbeltak à la Zagato, men de planerna har skrinlagts då ett tak skulle göra bilens övriga konstruktion för komplicerad. I stället löser man det med en enkel tygsufflett som knäpps fast i vindruteramen och bakom nackstöden, ungefär som på Porsche Boxster Spyder.

I dag drar KTM X-Bow nytta av kraften från Audis 2,0 TFSI-motor. Den ger antingen 240 eller 300 hästkrafter beroende på modellversion. Mest effekt är det i X-Bow R som du kan se på bilderna nedan. 300 hästkrafter i 900 kilo bil räcker långt, men X-Bow kan i framtiden få mer effekt och då i form av musklerna som sitter gör Audi TT RS och RS3 så busiga. KTM funderar nämligen på att deltaga i Le Mans LMP2-klass med en modifierad X-Bow som använder sig av den femcylindriga 2,5-litersmaskinen med turbo. Den ger i standardutförande 340 hästkrafter. I X-Bow kan det mycket väl bli fler.

Fler bilder på KTM X-Bow ser du via länken nedan.

KTM X-Bow R

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!