Bakåtsikten är näst intill obefintlig. Bilen ska köras framåt och då är 200 km/h en måttlig marschfart. Foto: PeO Eriksson

Lamborghini Countach LP 500 S

Foto: PeO Eriksson

Countachens kompromisslösa linjer har skapats av Marcello Gandini hos Bertone.

Foto: PeO Eriksson

Lamborghini Countach är ingen bra stadsbil. Speciellt besvärlig är den vid backning runt gathörn.

Foto: PeO Eriksson

Bakåtsikten är näst intill obefintlig. Bilen ska köras framåt och då är 200 km/h en måttlig marschfart.

Foto: PeO Eriksson

Spjutspetsnosen har infällda strålkastare.

Foto: PeO Eriksson

"Öronen" på sidorna behövs för att släppa in luft till motorn. Undre luftintagen utmynnar vid kylarna, en på var sida.

Foto: PeO Eriksson

Fantastiska hemligheter avslöjas under karossens luckor. V12-motorn tar största utrymmet. Tillsammans med växellådan är den 1,8 meter lång.

Foto: PeO Eriksson

Föraren sitter ett par decimeter ovanför vägen, i ett dike som bildas mellan växellådan och den enorma tröskeln. De skinnklädda stolarna är mycket vackra, men knappast bekväma. Ryggstödet är inte ställbart. Däremot kan den lilla Raidratten justeras både i höjd- och längsled. Synen från förarstolen är fantastisk: Vassa linjer och våldsamma instrument, bland annat hastighetsmätare som graderats till 320 km/h.

Foto: PeO Eriksson

Under den veka aluminiumkarossen finns en komplicerad, urstark stålrörsram.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!