Foto: Glenn Lindberg

Lancia Stratos provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Visst går det att få en Lancia Stratos att se stor ut, men sanningen är en helt annan. Lagom överhäng fram, riktigt kort bak och ett kort axelavstånd på 218 centimeter gör bilen till en riktigt liten rackare. Just det, med en form som får den att sticka ut i precis alla sammanhang man kan tänka sig.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Takspoiler, bakspoiler, skärmbreddare och hönstrappa. Älska Stratos!

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Typsnittet för logotypen hör till de mer extroverta, inget snack om den saken. Man undrar ju vad som hade hänt om bilen hetat Fiat och tillverkats i 5 000 ex?

Foto: Glenn Lindberg

Tänk att det ändå sitter ett Lancia-emblem på den där bilen. Inte helt självklart med tanke på historien, men ändå helt rätt.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Enligt utsago från tiden så skulle reservhjulet vara stötupptagande, alltså en del i ett krockskydd för de åkande. Kreativt tänkande, men troligtvis fel...

Foto: Glenn Lindberg

Vår bil har 15-tums rallyfälgar, så kallade coffin-spoke. Just dessa hjulen är köpta från Rowan Atkinsson som hade en Stratos ett tag.

Foto: Glenn Lindberg

Det är inte mycket som syns, mest den stora luftrenaren. Tvärställd motor, växellådan bakom föraren. Allt fäst i en stark hjälpram.

Foto: Glenn Lindberg

De två alcantara-klädda stolarna ger bätte komfort än vad man kan tro. Ratten är kopplad till den kanske mest reaktiva styrningen i världen.

Foto: Glenn Lindberg

Här vill man sjunka ner, gripa tag och kasta sig iväg. Dessutom snygga stolar.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Överblick modell svår. Fem mätare med vital information som sitter extremt tight ihopbuntade. Inte helt enkelt att hålla reda på vad som är vad.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Backen kan vara lite kärv att få i, tills man verkligen förstår var den ligger.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Vettig körställning, till och med ett fotstöd till kopplingsfoten. Linus trivs som fisken i vattnet!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!