”Made in Sweden, built in China” hävdar designchef Horbury om Lynk & Co för att ytterligare förstärka det europeiska hos det nyetablerade varumärket.

Lynk & Co 01 2,0T provkörning

”Made in Sweden, built in China” hävdar designchef Horbury om Lynk & Co för att ytterligare förstärka det europeiska hos det nyetablerade varumärket.

Foto: Hans Hedberg

Lynk & Co är utvecklad i Göteborg av mestadels svenska ingenjörer och designers. Första ­modellen ”01” är en familjesuv i övre kompaktklassen.

Lynk & Co 01 kommer till Sverige halvårsskiftet 2019. Drivlinorna blir laddhybrid (bensin/el) samt som ren elbil. Få modellversioner innebär lägre omkostnader.

Foto: Hans Hedberg

Dörrbladen skär ner djupt, skyddar tröskeln och undviker smutsiga byxben. Solid känsla hos de första tillverkade bilarna.

Foto: Hans Hedberg

Hans Hedberg på plats i Ningbo i Zheijang-provinsen, som även är Geelys styrelseordförande Li Shufus hemvist. Lynk & Co 01 upplevs som körglad.

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Tydligt förarorinterad arbetsplats med lätt vinklad mittkonsol och 10,2-tums mediapekskärm. Hög kvalitetskänsla.

Foto: Hans Hedberg

Baksätet är rymligt med gott om benplats och bekväm rygg­lutning. Dynorna är fasta, men vi saknar både genomlastningslucka och 40/20/40-fällning.

Foto: Hans Hedberg

Fulldigitalt instrumentkluster är det som gäller hos CMA-tekniken. Gränssnitt och layout kan ­justeras i tre olika lägen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr