Foto: Glenn Lindberg

Maserati Mistral 3700 provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Borranihjulen beställdes av förste ägaren i samband med köpet. Färgen heter ”Rosso Cordoba”.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Pietro Frua designade en halvkombilucka för bagageutrymmet. Revolutionerande för sin tid. Frua var själv mer än nöjd med formen. I alla fall gjorde han en nästan likadan sportcoupé åt AC, modellen som fick namnet 428 och tillverkades mellan 1965 och 1973. Men det var Maserati som var först på bollen.

Foto: Glenn Lindberg

Mistral byggdes för hand. När en bil var klar togs den ut för en provtur som oftast var 25-30 mil. När den var klar hade provförarna en lång lista med justeringar.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Pietro Frua designade allt på

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Rak sexa med dubbla överliggande kamaxlar. Ventilkåporna i svart krymplack.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Fredric Gustafsson delar glädjen med Mistral-ägandet.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Den låga midjan och de stora fönsterytorna ger en ljus och luftig kupé. Man sitter bra i skinnstolarna i originalkulören ”senape”. Nackskydden specialbeställdes från fabriken i samband med köpet.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

En femväxlad låda är standard men en automatlåda erbjöds som tillval. Växellägena är distinkta.

Foto: Glenn Lindberg

Bagageutrymmet är inte oävet. Mistral saknar baksäte, perfekt för golfspelaren.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Cigarettändare sätts på och av med en separat brytare.

Foto: Glenn Lindberg

Mätarställningen stämmer! Däremot går det inte att få upp bilen i 300 km/h.

Foto: Glenn Lindberg

Treudden finns i Neptunus fontän i Bologna, där bröderna Maserati startade sin tillverkning 1914. Här pryder den ratten.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Reglagen är underbart 60-tal. Vippbrytare, krompanel och rejäla knappreglage.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Motorn på 3,7 liter är lättkörd och lågvarv

Foto: Glenn Lindberg

Mikael Stjerna har till slut förstått att hans Fiat Panda saknar något.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!