Mazda MX-5 provkörning

Drygt 100 kg lättare, kortare och mer kompakt – körglädjen på topp hos nya Mazda MX-5.

Snett bakifrån ser MX-5 exklusiv ut. Sittbrunnen ger mycket lite turbulens kring huvudena.

Uttrycket hos nya MX-5 är inte längre lika gulligt. Nu är det modernt busigt!

”Låga framljus var ett måste för att få till det korta överhänget fram”, förklarar designchef Nakayama.

Skuffen rymmer en nätt weekendpackning, inte mer. Prioriteringarna har legat på kompakt format.

Reglage är okonstlade och reko i funktion och form. MX-5 är lättkörd som få andra.

Mugghållarna sitter snett bakom stolarna men en går att placera på mittkonsolen om törsten är stor.

Fyrcylindrig 1,5-litersmotor anpassad för sportig körning. Kan även komma i en Mazda 2 ”MPS”!

Förarmiljön fungerar fint för medellånga. Hedberg njuter av sin arbetsplats.

Hedberg körde NA -90 som referens till ND.

Generation två (NB) tillhör de minst attraktiva.

MX-5 NC före faceliften hade runda former.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!