Foto: Glenn Lindberg

McLaren F1 provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Elakt svart med mattsvarta fälgar. Korta överhäng, långt axelavstånd ger ett kompakt format men ändå ett stort fotavtryck.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Hysteriskt snabb! Faktiskt hys-terisk på de allra flesta sätt man kan tänka sig, men McLaren F1 har även en härlig körbarhet.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Peter Stevens form har hållit extremt bra, den känns knappast 25 år gammal.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Urgröpningarna i magnesiumfälgarna ska ha sparat 0,5 kg i vikt per fälg. Ofjädrad vikt!

Foto: Glenn Lindberg

F1-logotypen är nog det enda på bilen som verkligen andas tidigt 1990-tal. Skicket på vår bil är att betrakta i likhet med nyskick.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Det är nästan som att titta in i montern hos en juvelerare. Bladguldet används för att leda bort värme, i förgrunden de fyra katalysatorerna.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

En makalös kraftkälla som kom att vinna 24-timmars på Le Mans två gånger. Dessutom erbjuder den kan-ske världen fetaste motorljud.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Linus har efter en hel del trixande lyckats komma på plats bakom ratten. Insteget är inte enkelt och inte självklart.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Framför bakhjulen finns på bägge sidor relativt stora lastutrymmen, här är det vänstra fyllt med de snygga läderväskorna som följde med bilen.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Förarstolen hade alltid avvikande material och kulör för att visa att föraren stod i centrum. Eller satt, rättare sagt. Körställningen blir i stort sett perfekt.

Foto: Glenn Lindberg

assagerarna sitter förskjutna bakåt i vad som bäst kan kategoriseras som gropformade stolar. Men komforten är inte så illa – förrän föraren gasar fullt.

Foto: Glenn Lindberg

Snygga och tydliga mätare, fast kanske inte just skalan för hastighetsmätaren – som går till 400 km/h.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Pedalstället är i sig ett konst-verk byggt bland annat av titan. Gaspedalen knappt insliten.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Den sexväxlade lådan manövreras härifrån! Startknappen skyms av spaken och till höger i nedre bildkant syns backspärren med röd pil.

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Foto: Glenn Lindberg

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!