Foto: Patrik Lindgren

Mercedes C 111 provkörning

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Den långa och låga nosen ger bilen en säregen profil.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

De uppfällbara strålkastarna andades superbil och framtid. Tufft, men inte så stilrent.

Foto: Patrik Lindgren

Var det rätt eller fel av Mercedes att lägga ner C 111-projektet i stället för att tillverka? Vad tycker du? Maila!

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Linus med en typisk Mercedes-ratt i händerna. Radio och fungerande AC!

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

För ett ögonblick får fotograf Lindgren fri skottvinkel utanför Mercedes museum. Mulligt!

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Femekrade fälgar som är av det råare slaget. Riktigt tuffa.

Foto: Patrik Lindgren

Hålrummet i motorluckan ger fin-fin runtom-sikt. Produktionsanpassning?

Foto: Patrik Lindgren

C 111-II fick ny design av bakpartiet med runda lampor.

Foto: Patrik Lindgren

V8-motorn sitter monterad så långt fram det bara går. Brandsläckaren är modern.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

De pepitarutiga stolarna ger relativt bra sittkomfort, de är ställbara i längd och har justerbara ryggstöd.

Foto: Patrik Lindgren

Logisk förarmiljö, hyfsad körställning och bra överblick. C 111 imponerar.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

De små mätarna till höger om ratten ger all information som behövs om motorns driftstatus.

Foto: Patrik Lindgren

Härlig känsla i spaken som är bättre än många andra mittmotorbilars från tiden.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

De dieseldrivna rekordslagningsvagnarna. C 111-II D från 1976 och C 111-III från 1978.

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Sista versionen, C 111-IV, formligen flög fram på Nardo med bensin-V8.

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

C 111-II D slog 16 rekord på Nardo 1976. Notera, de uppfällbara strålkastarna saknas.

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

En underbar bild från arbetet med lermodellen, som startade redan 1967.

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Foto: Daimler AG

Här syns tydligt formskillnaderna från Frankfurt 1969 och Genève 1970.

Foto: Teknikens Värld

Vi gjorde en återblick på C 111-projektet för 25 år sedan, i Teknikens Värld nr 5/1990, med en missvisande rubrik...

Foto: Teknikens Värld

Foto: Teknikens Värld

Omslaget till TV 22/1969 där C 111 visades färdig för första gången.

Foto: Teknikens Värld

Den där bilen hade rönt stor uppmärksamhet även i dag. Tänk då 1969!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!