Mini Cooper John Works GP är ersättaren till 2006 års bil med precis samma namn. Men där -06:an hann runt Nürburgring på 8m 42s, så är motsvarande tid för den nya snabb-Minin 8m 23s, en förbättring med 1 9 sekunder. För att sätta det i perspektiv tar det tre sekunder längre för en Lotus Exige S att komma runt banan.

Mini John Cooper Works GP

Mini Cooper John Works GP är ersättaren till 2006 års bil med precis samma namn. Men där -06:an hann runt Nürburgring på 8m 42s, så är motsvarande tid för den nya snabb-Minin 8m 23s, en förbättring med 1 9 sekunder. För att sätta det i perspektiv tar det tre sekunder längre för en Lotus Exige S att komma runt banan.

Antalet bilar kommer begränsas till 2 000 bilar och har enligt Mini utvecklats för att gå bra både på bana och på allmänna vägar, även om fartexerciser oftast gör sig bäst på bana.

Stötdämparna är ställbara och bromsarna har optimerats för bankörning. Bak i bilen gör Minin skäl för sitt GP-namn genom att baksätet fått stryka på foten. Fram sitter förare och passagerare i racestolar.

Exteriört känner man igen värstingen på aerodynamikpaketet med nya sidokjolar, en vinge bak på bilen och en ny frontspoiler. Det förutsatt att de stora bokstäverna GP på motorhuven och dörrarna gått betraktaren förbi.

Färgmässigt har GP-versionen fått röda backspeglar och på luftintaget för bromsarna i fronten. Den röda färgen går även igen runt luftintaget och Mini JCW GP har även fått nya fälgar.

Två biffigare ändrör kröner rumpan på John Cooper Works GP.

Under skalet döljer sig en turbomatad fyra på 1,6 liter och 218 hästkrafter, eller 100 kilowatt per liter slagvolym. Det är sju hästkrafter mer än vanliga John Cooper Works.

Många fler fräna bilder på Mini John Cooper Works GP hittar du via länken nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr