Larmet går! Världens första ambulans baserad på Volvo XC90 är utvecklad och tillverkas av Nilssons i Laholm. Foto: Hans Hedberg

Nilsson XC90 Ambulans

Foto: Hans Hedberg

Larmet går! Världens första ambulans baserad på Volvo XC90 är utvecklad och tillverkas av Nilssons i Laholm.

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Axelavståndet på XC90-chassit är förlängt en meter, höjden är 230 centimeter.

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Markfrigång på 22 centimeter är perfekt, särskilt i stadsmiljö. Ambulansen rullar på 18-tumsfälg.

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Ambulansförare för en dag, Hans Hedberg provar blåljuslivet än en gång. XC90 passar som ambulans

Foto: Hans Hedberg

Arbetsplats ett. Förarhytten är anpassad med god ergonomi och säkerhet i första hand. I övrigt hög Volvo-standard i allt.

Foto: Hans Hedberg

Mittkonsolen är omarbetad med tre displayer. Notera Sensus-reglagen bredvid växelspaken.

Foto: Hans Hedberg

Knappen alla har velat trycka på sedan barnsben.

Foto: Hans Hedberg

Drivlinan D5 AWD på 235 hästkrafter är kraftfull och snabb.

Foto: Hans Hedberg

Ambulansskåpet är helt nytt jämfört med tidigare Nilsson XC70 med betydligt större rymd. Många fack och lådor.

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Foto: Hans Hedberg

Patient Hedberg provar båren som enkelt skjuts in på gejderräls. Stående stuvfack på höger sida.

Foto: Hans Hedberg

Karl Justh (vd Nilsson Special Vehicles) ser stor potential i nya XC90. Fler blåljusvarianter är på gång!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!