Insigna präglas av böljande mjuka former. Skillnaden kunde inte vara större jämfört med Opel Vectra. Bilen är lång, 4,82 meter. Det är 21 centimeter mer än Vectra.
Karaktären i profilen ges av vecket i sidan. Det börjar vid bakljusen, löper längs karossidan och dyker nedåt i höjd med backspegeln.
Sedanen ser ut som en halvkombi och den riktiga halvkombin ser nästan likadan ut. Dagens Vectra-kombi är en storlastare, Insignia kombi får samma hjulbas och bara några centimeter extra i längd. Caravan, det gamla hederliga Opel-ordet för kombi, byts ut mot Sports Tourer.
Kupédesignen kännetecknas av sammanhållande dekorelement. Det går en list i framrutans överkant och en mellan det mörka och ljusa partiet. På dörrsidan möts linjerna. Det knyter ihop kupén och ger rymdkänsla säger experterna.
Mittkonsolen lutar 30 grader. – Jag hade gärna lutat den mer, men då hade vi inte fått ut cd-skivorna, säger interiördesigner Jochen Werner.
Hastighetsmätaren är graderad som en kronograf. Det ska ge en känsla av den precision som Opel eftersträvar.