Foto: Patrik Lindgren

Porsche 924 Turbo, 944 Turbo, 968 CS

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Att de svarta gummilisterna mel-lan karosspanelerna krymper är vanligt förekommande på dessa.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

De må se ut att ha samma färg men 924 och 944 har färgkod indischrot medan 968 har guards red. Den senare med en något klarare ton.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Luftintaget i huven på 924 är hämtat från flygindustrin. Liknande sitter på bland annat Ferrari F40.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Växellådan i denna 924 Turbo är utbytt till en från senare modell. 1979 års Turbo hade annars en så kallad dog leg-låda med ettan nedåt till vänster.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Porsche 924 byggdes i Audi-NSU-fabriken i Neckarsulm där Audis RS-division i dag huserar och tillverkar bland annat Audi R8.

Foto: Patrik Lindgren

Gröna markeringar på instrumenten andas 1970-tal, snyggt! 944 hade samma inredning fram till 1985.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Gemensamt för våra tre testbilar är att handbromskryckan sitter på vänster sida av förarstolen.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

1987 kom 924S och hade då 2,5-litersmotorn från 944. Den var även snabbare än 944.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från vanliga 944 har Turbon stötfångaren integrerad i frontspoilern.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

De så kallade telefonfälgarna var standard hos 944 Turbo, liknade de hos 928.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Efter 1985 monterades ratten 18 millimeter högre än tidigare i samtliga 944 och det ger en behagligare körposition.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Baksätet är nästintill oanvänt, fullt förståeligt då det inte bjuder på någon vidare komfort. Lite som att sitta i en hink med minimalt benutrymme.

Foto: Patrik Lindgren

944 Turbon har levt i samma familj sedan den var ny och har endast rullat knappa 6 700 mil.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Bakom ratten på en 944 Turbo är ett ställe att trivas på. Köpsuget börjar gro.

Foto: Patrik Lindgren

Från 1988 höjdes effekten i 944 Turbo till 250 hästkrafter. Samma år hade den suffixet Turbo S som slopades till modellår 1989.

Foto: Patrik Lindgren

Här går det in förvånansvärt mycket last. Skillnaderna mellan modellerna är få.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Denna 968 är inte helt original. Läppen i fronten kommer från 968 Turbo S. Den är sänkt, har större 18-tumsfälgar, bromsar från GT3 och sportstolar.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Eftermarknadsstolarna gör att insteget till 968 är allt annat än smidigt men väl på plats sitter jag som klistrad.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

På just detta exemplar har ryggstöden till baksätet monterats bort. Det sparar några kilogram på denna gatracer.

Foto: Patrik Lindgren

Instrumenteringen är i stort sett identisk med 944 bortsett från avsaknad av laddtrycksmätaren.

Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från majoriteten av alla porschar sitter nyckeln inte på vänster sida om ratten på 924, 944 eller 968.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!