David Lilja och Audi A3 bröstar upp sig på Mallis.

Provkörning: Audi A3 1,4 TFSI

David Lilja och Audi A3 bröstar upp sig på Mallis.

Under den inte alltför vågade ytan döljer sig teknik som gör nya Audi A3 roligare och mer ekonomisk att köra jämfört med den utgående modellen.

Att A3 är lättare märks på kurvaptiten som blivit större. En rad säkerhetssystem gör färden extra säker, bland annat autobroms, side/lane assist, avläsning av trafikskyltar, parkeringsassistans och pre sense-förberedelse inför krock.

Framskärmar och huv tillverkas i aluminium. Stommen är av kall- och/eller varmhärdat stål. Nya bilen är 80 kg lättare än föregångaren och tjänstevikten är nu samma som på 1996 års modell.

Påkåstade material med mästerlig kvalitetskänsla. 7-tumsskärmen glider elegant upp ur instrumentbrädan.

Cylinderavstängningen fungerar omärkligt, men kan följas på displayen.

Utrymmen och komfort talar för Audi A3. En mängd alternativ ger valfrihet efter smak.

Bagageutrymmets golv kan sänkas ner ett snäpp. Från 365 till 1 100 liter ryms.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!