Audi RS4 Avant ser så där lagom snabb ut på utsidan men skenet bedrar. Trots kombikaross är RS4 Avant oerhört rolig på bana eller kurviga bergs­vägar, men kan också bjuda på komfort. Foto: Mattias Rabe

Provkörning: Audi RS4 Avant

Foto: Mattias Rabe

Audi RS4 Avant ser så där lagom snabb ut på utsidan men skenet bedrar. Trots kombikaross är RS4 Avant oerhört rolig på bana eller kurviga bergs­vägar, men kan också bjuda på komfort.

Foto: Mattias Rabe

Snabb kombi som gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Ute efter sedan- eller cabrioletversionen? Då får du välja RS5 Coupé eller TT RS Roadster i stället. Nya RS4 erbjuds bara som kombi.

Foto: Mattias Rabe

19-tumshjul är standard. 20 tum finns som tillval vilket provkörningsbilen har.

Foto: Mattias Rabe

Att få ge järnet i Ronnie Petersons sista vinnarspår på Red Bull Ring är få förunnat.

Red Bull Ring som den ser ut i dag (svart bansträckning). När Ronnie Peterson vann 1978 var banan snabbare och längre (grå).

Foto: Mattias Rabe

Hålborrade och ventilerade stålskivor på 365 millimeter fram är standard. Notera vågformen som ska ge extra kylning.

Foto: Mattias Rabe

Bluddret från de två avgaspiporna är något av det skönaste som upplevts. Avgasknallarna vid nedväxling är om möjligt bättre.

Foto: Mattias Rabe

Backspeglarna med RS-typiskt utseende. Kan beställas i nedlackat utförande. Vackra Österrike i bakgrunden.

Foto: Mattias Rabe

Webbredaktör Mattias Rabe i RS-röd tröja. Nej just det, i Teknikens Värld-röd tröja.

Foto: Mattias Rabe

Interiört är det otvetydigt en Audi. Här en fullsmetad bil med likadan exteriörfärg som dekorpanelerna. Skalstolarna hör hemma på bana, inte på långfärden.

Foto: Mattias Rabe

Så här ser en snabb familjebil ut interiört. Välj inte skalstolarna om du ska ha din RS4 Avant till annat än bankörning.

Foto: Mattias Rabe

Det händer absolut mest när nålen passerat 4000 r/min. Då blir det riktigt kul.

Foto: Mattias Rabe

S tronic-lådan med sju växlar och dubbelkoppling jobbar effektivt. Att använda paddlarna bakom ratten är långsammare. Någon manuell låda finns inte, vilket tidigare RS4-ägare kanske finner en smula tråkigt.

Sista gången vi ser en sugmotor i RS4? Kanske med tanke på downsizingtrenden. 450 hästar som gladeligen hjälper dig fram – snabbt!

Foto: Mattias Rabe

Audi RS4 var inte först ut, det var RS2 Avant.

Foto: Mattias Rabe

Audi RS4 generation ett (B5).

Foto: Mattias Rabe

Audi RS4 generation två (B7).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!