Provkörning av BMW Z4 sDrive35i

Med taket på är bagageutrymmet stort, kupén tyst och klimatet kontrollerbart. Jämfört med en sufflettbil är sikten ut betydligt bättre. Notera ”bulorna” på taket. De har kommit till mest för utseendets skull men gör också att takpaketet är något tunnare i nedfällt skick.

Nya Z4 är byggd i Regensburg i Tyskland. Föregångaren byggdes i USA, men där kommer man att koncentrera sig på X-modellerna.

Bagageutrymmet sväljer 180 eller 310 lådliter, beroende på om taket är uppfällt. När taket är nedfällt kan taksektionerna lyftas med elmotor en liten bit för att göra det lätt att ta ur bagaget.

Till en början kommer Z4 med tre olika motoralternativ. Instegsmodellen Z4 23i får en 2,5-liters rak sexa på 204 hk. Pris 363 000 kronor. Mellanmodellen har 3,0 liter, 258 hk. Pris 430 000 kronor. Toppmodellen har direktinsprutad 3,0-litersmotor på 306 hästkrafter. Pris 470 000 kronor.

Z4:s formgivare, Juliane Blasi, kunde nå bakhjulet från förarstolen. Mikael Stjerna förstår att hon har långa armar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!