Provkörning av Ferrari 430 Scuderia mot Lamborghini Gallardo Superleggera och Porsche 911 GT3 RS

En kupé att älska, men inte i. Kolfiber och alcantara lite varstans. Stolarna har ställbart ryggstöd. Simpla plastmattor.

I Lamborghini sitter man längre bak jämfört med Ferrari. Sikten kan bli bättre med backkamera. Snyggt utförande.

Porschekupén är luftig i jämförelse. Den mockaklädda ratten har mittmarkering i gult. Skalstolar i kolfiber. AC saknas.

David Lilja vägrar släppa taget om bilvärldens läckraste ratt.

Nittontumsfälgar i unik Scuderia-design. Bakom skymtar enorma bromsskivorna, 398 mm.

Avgasrören nu högre upp.

Motorn är vässad från 490 till 510 hk.

Föraren kan göra en rad inställningsmöjligheter i 430 Scuderia, bland annat med rattvredet Manettino, de aktiva stötdämparna och launch control.

Superleggera är liksom Scuderia lättad med 100 kilo mot standardbilen.

Keramiska bromsskivor är tillval.

Lättviktsmaterial i allt från motorlucka, vinge till hjulbultar i titan.

Sportläget ger väl hårda växlingar.

Snygga gula sömmar dekorerar en annars råbarkad inredning. Fulsnygga instrumenttavlor talar om hur, för det mesta, galet fort det går.

Porsche 911 GT3 RS bjuder en rå, äkta körupplevelse som är lättillgängligare jämfört med Ferrari och Lamborghini.

Trots racekänslan fungerar allt smidigt och lätt.

Skrikorange möter gult, 1980-talskitsch möter mästardesign.

Motorhuv i plast, bakruta i plexiglas och kolfiberförstärkt vinge i airbusstorlek.

Aktiva dämpare kan ställas i två steg. Sportknappen aktiverad ger bonus i form av ytterligare 25 Nm.

Delikat trio utan trivselvikt.

Ferraris sidobackspegel, ett designverk i sig.

Kolfiberelementen får gärna synas resonerar Lamborghini.

Eller så lackar man den i orange, som Porsche.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!