Honda Legend är roligare att köra jämfört med Lexus, men tillbakalutad jämfört med exempelvis BMW.

Provkörning av Honda Legend mot Lexus GS 450h

Honda Legend är roligare att köra jämfört med Lexus, men tillbakalutad jämfört med exempelvis BMW.

Lyxbil byggd i gamla skolan, Legend känns 1990-talsmässig i vissa avseenden, men är lätt att tycka om.

Ett 40-tal knappar och ytterligare 16 på ratten är i mesta laget.

En display visar fyrhjulsdriftens kraftfördelning över axlarna. Dock inte på denna bild.

Bra utfällbara förvaringsfack.

Backkameran beckar lätt igen och i fönstret visas inga stödlinjer.

17-tumshjul är standard men 18 tum finns som tillval.

Lexus har ett enastående bra rykte i lyxbilssegmentet utan att bilarna är särskilt extroverta eller körglada naturer.

Detaljarbetet är däremot alltid på topp, smakfullt är ordet. Hög servicenivå är också ett starkt köpargument.

Synd bara att övre delen på dörrar och instrumentpanel har plast som ser lika genomtrist ut som hos Toyota Corolla – sådant drar ner lyxkänslan i botten.

Gedigen japansk känsla med snits, se bara instrumenttavlorna.

Honda och Lexus kivas om samma kunder. Med bättre teknik och råstyrka tar Lexus greppet om sin rival och går segrande ur denna duell.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!