XKR:en rullar på 20-tumsfälgar medan SL 63 AMG nöjer sig med 19-tummare. Trots tunna däck är komforten riktigt bra.
Posörer vid Poseidon. Att döma av handgesten förefaller havsguden föredra Jaguars organiska form framför SL:s mer brutala uppsyn.
Naturligtvis dricker förarna sina macchiati utan handskar. Macchiato är italienska för fläckad. När det nämns i samband med kaffedrickande är det allt som oftast en kopp espresso som har ”fläckats” med lite skummad mjölk som avses. Eller för att tala klarspråk: kaffe med en skvätt mjölk...
Endast ett fåtal lär registrara de små ventelationsslitsarna på motorhuven som skiljer XKR från de motorsvagare syskonen. Men få kommer att vara oberörda när de hör den vältaliga V8:an.
De snajdiga bromsoken ingår i ”XKR Dynamic Pack” för 55 000 kronor. Förutom Alcon ”R” sexkolvsok ingår även vassare stöddämpare, rappare styrning och ny programvara till motor och växellåda.
Ljust poppelträinslag står i bjärt kontrast till det svarta lädret. Det går att byta till mörkare fanér eller aluminiumdekor. Inte alls lika stenhård esign som hos AMG.
Utmärkta rattreglage. Rulla uppåt för att höja volymen, nedåt för att sänka. På den högra rattekern sitter farthållaren som fungerar på samma sätt.
Ny form på strålkastarna är en av årets nyheter på SL. Xenonstrålkastare är standard medan aktivt kurvljus betingar ett pris av 4 500 kronor.
Flamencoröda AMG-stolar kramar gott om förare och passagerare. Detaljnörd? De yttre friskluftsutblåsens spjäll styrs från reglagen vid mittkonsolen.