Det finns drag av landsmannen Citroën C5 i baklamporna som slokar. Testbilens 18-tumshjul lyckas effektivt förstöra komforten, speciellt över tvärskarvar blir det stötigt.

Provkörning av Renault Laguna 2,0 dCi 150

Det finns drag av landsmannen Citroën C5 i baklamporna som slokar. Testbilens 18-tumshjul lyckas effektivt förstöra komforten, speciellt över tvärskarvar blir det stötigt.

Något annat än fem stjärnor i Euro NCAP är ett nederlag, förra generationen var första bilen med just fem stjärnor i det kända krocktestet.

Snygg, funktionell och allmänt trivsam inredning i maxutrustade Initiale. Osäkert om den kommer till Sverige.

Ett rejält glastak med separata solskydd är tillval. Främre delen är öppningsbar.

Klimatanläggningen går att köra i tyst läge (Soft), normalt läge (Auto) eller i Fast för snabb nedkylning.

De sköna nackstöden är dessutom aktiva, allt för att motverka risken för whiplash.

Den elektriska handbromsen finns bara tillgänglig i det två lyxigaste utrustningsnivåerna.

Halvkombidörren öppnar högt, mindre bra i garage med ordinär takhöjd.

Styrningen är riktigt fin, inte alls så frånvarande som i lillebror Mégane. Bilen går tyst på slät asfalt.

Dieselmotorn på 150 hästkrafter är ordentligt kraftlös under 1 500 r/min. Med automatlåda blir det bättre. Det finns gott om andra motoralternativ också.

Problemfri nu?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!