Nya Volkswagen Golf möter direkt två av sina huvudutmanare, Audi A3 och Toyota Auris, på ett höstvackert och kargt Island. -Låt matchen börja!

Provkörning av Volkswagen Golf 1,4 TSI mot Audi A3 1,6 och Toyota Auris 1,6 VVT-i Plus

Nya Volkswagen Golf möter direkt två av sina huvudutmanare, Audi A3 och Toyota Auris, på ett höstvackert och kargt Island. -Låt matchen börja!

1,4 liters TSI-motor finns med 122 eller 160 hästkrafter. Den mindre räcker till i de flesta lägen!

Sjuväxlad DSG-låda passar perfekt i nya Golf, kvickstegad och snål om dropparna.

Inredningen har ägnats mycket omsorg. Bättre materialval och snitsigare stil skänker viss premiumstämpel åt folkbilen Golf.

Matta kromdetaljer ramar in instrumentrundlar och ventilationsutsläpp.

Tittut! Backkameran göms under emblemet.

Baksätet har lämnats orört från förra generationen Golf. I trängsta laget för Göran.

”Mumintrollet” Auris bjuder på gott om utrymme och bra ekonomikalkyl. Ett klokt val.

Högglansig plast i typisk japansk form. Högt placerad växelspak är lättmanövrerad, men den ormande mittkonsolen stjäl mycket plats. Gott om förvaringsfack är dock praktiskt.

Rörig instrumentering i orange blir svårläst.

På väg ut till Porlákshöfn söder om Reykjavik. De lavasvarta grusvägarna skär genom landskapet som lakritssnören.

VW Golf och Audi A3 delar mycket teknik gemensamt. Provbilen har 1,6-liters sugmotor, i Sverige heter varianten 1,6 e – anpassad för E85. En träig maskin.

Audi känns enklare och – hepp! – mindre premium än nya VW Golf. I övrigt god sittställning med liknande utrymmen som koncernkollegan från Wolfsburg.

Lättfattlig informationshämtning är en av Audis paradgrenar. Tydliga mätare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!