Provkörning av Volkswagen Golf GTI

Bagageutrymmet är lika rymligt som i vanliga Golf. GTI klarar alla uppdrag, både familjetransporter och buskörning på bana.

Den reptilsnabba DSG-lådan kostar 14 000 kronor. Prisvärt för en av marknadens bästa automatlådor. Accelerarar lika snabbt som manuell låda, 0-100 km/h på 6,9 sekunder.

Prispåslaget för GTI är stort, 100 000 kronor jämfört med basmodellen. För pengarna får du en stark motor, en högtalare och kortare fjädrar.

Med turbomotorn på 210 hästkrafter drar nya GTI 0,73 l/mil. Det är sju centiliter snålare än GTI, generation fem, trots tio hästkrafter extra. Vridmomentet kommer snabbt, redan vid 1 700 varv per minut har vi 280 Nm.

Ratten är platt nedtill. Sportigt!

Sportstolar är standard och klädseln har den klassiska tartanrutan. ”Jacky” heter mönstret. Läderklädsel finns som tillval. Man sitter mycket ”tight”, som sig bör i en GTI.

Volkswagen byggt in en högtalare i motorn – jo, det är sant!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!