Karossen har blivit lägre, men också markfrigången som nu bara är 18 centimeter. Skogsvägar och terrängkörning är inget för Santa Fe.

Provkörning: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD Premium

Karossen har blivit lägre, men också markfrigången som nu bara är 18 centimeter. Skogsvägar och terrängkörning är inget för Santa Fe.

Vassare linjer, argare strålkastare och en stor kromad grill. Santa Fe generation tre är bättre än tvåan i det mesta.

Men också betydligt dyrare.

Nya Santa Fe är betydligt stadigare i chassit och kränger inte alls lika mycket som tidigare.

Styrningen som uppfattades som vevig i förra modellen har stramats upp.

Hjul finns i storlekarna 17, 18 och som här 19 tum.

Snygg interiör men ändå svårsmält. Stort glastak där främre delen är öppningsbar. Utsikt över himlen är standard i den dyraste Premium-modellen.

197-hästars dieseln gör ett bra jobb. Känns igen från föregångaren. Kamkedja, bra, konstaterar Jonas.

Nya Hyundai Santa Fe

Nya Hyundai Santa Fe

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!