Mikael Stjerna är vår utsände att sätta klorna i nya Porsche Cayman S.

Provkörning: Porsche Cayman S

Mikael Stjerna är vår utsände att sätta klorna i nya Porsche Cayman S.

Men först en vacker vy: Porsche 904.

Spårvidden har ökat med 36 millimeter fram, 40 millimeter för S-versionen. Det ökar stabiliteten och förbättrar kurvtagningsförmågan. Även standarddäcken är bredare än förut.

Nya Caymans bakvinge har 40 procent större effektiv yta än föregångaren och ger bättre marktryck.

Den nya lättviktskarossen består till 44 procent av aluminium. Karossen har därmed blivit 47 kilo lättare. Större glasytor och längre kaross lägger till kilogram, men totalt väger Cayman S 30 kg mindre än föregångaren.

Bagageutrymmet är inte så tokigt, men så är det ju också en tvåsitsig bil. Lastutrymmet fram är djupt och rymmer förvånande mycket.

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Interiören är typisk Porsche, det spelar ingen roll om man sätter sig i en 911 eller Panamera, man känner igen sig. Vi brukar gnälla på att knapparna är pilliga och svåra att komma åt framför växelspaken.

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Porsche Cayman S

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!