Mikael Stjerna ger XL1 lågt betyg när det kommer till möjligheten att vinka till andra bilister.

Provkörning: Volkswagen XL1

Mikael Stjerna ger XL1 lågt betyg när det kommer till möjligheten att vinka till andra bilister.

XL1 är en provbänk för kommande hybridteknik och nya lättviktsmaterial från Volkswagen-koncernen. Ärligt talat är den en bullrig, skakig låda som gör sig allra bäst på bild.

Den kolfiberförstärkta karossen väger bara 230 kilo. Strömlinjeformen är extrem, cW på 0,189.

Volkswagen XL1

Låg vikt och hal kaross. Det krävs bara 8,4 hk för att köra i 100 km/h.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 lockar till leenden överallt.

Tio liter ryms i tanken. Snabbtankad med andra ord.

Efter provkörningen förstår jag varför Volkswagen bara ska bygga 250 bilar.

Fotograf Glenn Lindberg måste också få synas ibland.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Sidobackspegeln...

... är en kamera som visar sikten bakåt på en integrerad skärm.

Vändradien är kanonbra.

Fram sitter däck i storlek 115/80-R15.

120 liter ryms i bagageutrymmet. Med andra ord: bilen är inte byggd för att ta familjen på en europaresa.

Enlitersbilen från 2002 hade en 0,3-liters diesel och inget batteri.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!