Nya Phantom är formmässigt slankare. Den som önskar mer pondus finns 25 cm förlängda ”EWB”. Foto: Gudrun Muschalla

Rolls-Royce Phantom provkörning

Foto: Gudrun Muschalla

Nya Phantom är formmässigt slankare. Den som önskar mer pondus finns 25 cm förlängda ”EWB”.

Foto: Gudrun Muschalla

Snett bakifrån syns det smäckra formspråket allra tydligast. Sober tvåtonslack.

Foto: Gudrun Muschalla

Nya Rolls-Royce Phantom i morgonrusningen. Notera ”lilla” Mercedes S-klass till vänster.

Foto: Gudrun Muschalla

Modellnamnet Phantom har hängt med ända sedan 1925. Nuvarande modell är generation åtta.

Foto: Gudrun Muschalla

Motorns startas till vänster om ratten. Trots mycket elektronik ombord är känslan analog.

Foto: Gudrun Muschalla

En stor del i upplevelsen är den nya fyrhjulstyrningen som motstyr med upp till tre graders vinkel i farter lägre än 60 km/h.

Foto: Gudrun Muschalla

Självklart kan ägaren i baksätet styra det mesta, utom själva bilen. Utförandet är klassiskt modernt.

Foto: Gudrun Muschalla

Varken rockstjärna eller techmiljardär, Hedberg platsar fint på andra raden. Också.

Foto: Gudrun Muschalla

Uppfällbara picknickbord med inbyggda pekskärmar. Kvalitetetskänslan hos detaljerna är solid.

Foto: Gudrun Muschalla

Såväl konjak som kranvatten ryms i kristallbuteljen i mittarmstödets kylfack.

Foto: Gudrun Muschalla

Bagageutrymmet är – givetvis – inte av den nedfällbara typen. Helklätt och rymmer 548 VDA-liter.

Foto: Gudrun Muschalla

Alla Rolls-Royce handbyggs men Phantom lite extra. Inte som ”dussinbilarna” Cullinan och Ghost.

Foto: Gudrun Muschalla

Motorkonstruktionen stammar från BMW:s 60i-drivlina men ”6,75 V12” har ännu mer kraft.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!