Foto: Glenn Lindberg
Turbokampen rullar vidare. Som en stor stark – men med olika smaksättare. Både Saab 9000 och Volvo 850 har åldrats med värdighet.
Foto: Glenn Lindberg
”Du förstår, det var en gång...” Hedberg lär ut allt han vet om svensk bilindustri till unge Åhlander.
Foto: Glenn Lindberg
En snudd på unik Volvo. Endast 2 516 stycken svarta 850 T-5R tillverkades modellår 1995.
Foto: Glenn Lindberg
Mer Saab än så här är svårt att få. CS-karossen tog designen hos 9000 till sin ytterlighet.
Foto: Glenn Lindberg
Även efter drygt 20 år och 35 000 mil levererar 9000 den typiska Saab-feelingen.
Foto: Glenn Lindberg
Stapelvaror på höjd. Mittkonsolen är nerströsslad med klimatanläggning, CD-stereo och rejäl askkopp.
Foto: Glenn Lindberg
Knappar, vred, skjutreglage – allt konstruerat och utformat för att kunna hålla i evigheter. Nyfunkis!
Foto: Glenn Lindberg
Redan under 1970-talet påbörjades utvecklingsarbetet, inget som märks i den moderna förarmiljön.
Foto: Glenn Lindberg
Försök att räkna alla knappar och du tappar räkningen! Logiken är stor trots mångfalden.
Foto: Glenn Lindberg
Man förstår att Saab skippade 9000 som kombi, CS-halvkombin lastade nästan lika bra. Rymligt!
Foto: Glenn Lindberg
Låg lasttröskel var toppmodernt på 1990-talet, det hade Volvo 850. Notera CD-växlaren i överkant.
Foto: Glenn Lindberg
Saab var tidigt ute med ergonomer i utvecklingen av sina säten. 9000-stolen är ett under av komfort.