Den exteriöra utvecklingen av de tidiga Saabarna blir aldrig tydligare än så här. 92:ans snälla nos charmar mest. Foto: Andreas Libell

Saab 92, 93 och 96

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Tvåtaktstrion bestående av Saab 96 De Luxe, 93 och 92 B De Luxe står i fokus när vi besöker Svenska Saabklubbens Norrlandssektion utanför Umeå.

Foto: Andreas Libell

Den exteriöra utvecklingen av de tidiga Saabarna blir aldrig tydligare än så här. 92:ans snälla nos charmar mest.

Foto: Andreas Libell

Bara Saab så långt ögat når, nästan... Vänligen bortse från Klassiska Bilars försmädliga hyrbil som smyger sig in i bild.

Foto: Andreas Libell

Tack till Saabklubbens Norrlandssektion som tog emot Klassiska Bilar en kylslagen lördag i januari!

Foto: Andreas Libell

Klubbkassör Johnny Andersson gjorde ett gediget jobb med plogning och dokumentering av de två specialsträckorna.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Smala, slingrande vintervägar passar perfekt för en smal, strömlinjeformad svensk bil. Utfällbara körriktningsvisare är det enda som kan indikera kursändringar.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Full fart mellan snödrivorna generar inte den 60 år gamla, men alltjämt sportiga Saaben.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Den lilla tvåtaktaren med sina 28 hästar skymtar långt där nere mellan hjulen. I bakkant dominerar den stora kylaren med uppdragbar gardin.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Det här var lyx på 1950-talet. Att komma åt bagaget från utsidan alltså. 92 B-modellen fick den öppningsbara baklucka som första Saaben saknade.

Foto: Andreas Libell

Insteget är befriande enkelt tack vare dörrarna som är upphängda i bakkant. Det är bara att "hälla" in kroppen med baken före.

Foto: Andreas Libell

92:an har stilrena och avskalade instrument i rektangulär design. Från vänster visas motortemp, bränsle, hastighet, laddning och tid.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Jo, det fattas lite krom men skicket och utförande i övrigt är charmigt. Denna tidiga 93:a har stor potential.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Trots den något större motorn finns det fortfarande gott om plats över i motorrummet.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Bakluckan öppnar stort till det rymliga bagageutrymmet som i det här fallet endast rymmer en domkraft från då bilen var ny.

Foto: Andreas Libell

Den lilla spegeln ovanpå instrumentbrädan är det enda som ger föraren uppsikt bakåt. Delad vindruta ger stark femtiotalskänsla.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Treväxlad manuell låda med rattspak och frihjulsfunktion är så mycket Saabish det kan bli. I dag är frihjulet på väg tillbaka men nu i automatlådor.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

96-modellen blev den Saab som tog allra flest motorsportskalper, många med tvåtaktsmotorn men även med V4:an.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Johnnys 96:a har följt med på många bilträffar runt om i landet och fungerar då inte bara som transport utan även sovplats. Rejält takräcke underlättar.

Foto: Andreas Libell

Strax innan sista bilden ska tas ger bensinpumpen i 96:an upp.

Foto: Andreas Libell

Tack vare breddningen av karossens bakdel blev bagagerummet rymligare än tidigare och så blev även baksätet som nu rymde tre passagerare.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

När Teknikens Värld testade Saab 96 år 1960 noterades ingen otäthet i karosseriet vid det täthetsprov som alla testbilar utsattes för.

Foto: Andreas Libell

Foto: Andreas Libell

Det skiljer bara några år från 93:an men här är stuket betydligt mer modernt. Den liggande hastighetsmätaren och de fyra rundlarna är vackra att se på.

Foto: Andreas Libell

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr