Instrumentpanelen med de djupt liggande instrumenttavlorna lanserades på 1971 års modell och hänger med till slutet. De känns fortfarande moderna. Foto: Patrik Lindgren

Saab 99 2.0 100 hk 2-d provkörning

Foto: Patrik Lindgren

Baktill har den en vanlig sedan-baklucka, men eftersom baksätet är fällbart kallade Saab modellen för halvkombi. Större baklyktor kom 1977, svarta bakstammen kom senare. Så sent som 1983 kunde köparna välja mellan fyrväxlat eller betala 4 000 kronor extra för femväxlad. Men 1984 var det femväxlat för hela slanten.

Foto: Patrik Lindgren

När Saab 99 debuterade var prislappen 18 385 kronor. 1984 kostade den drygt 60 000 kronor. Totalt tillverkades 588 643 Saab 99 mellan åren 1967-1984.

Foto: Patrik Lindgren

1983 försvann kromdekoren runt luftutsläppet.

Foto: Patrik Lindgren

Så här ska det inte se ut! Originalhjulen med blanka plåthjultallrikar nyttjas för sommardäcken och på grund av väglaget kör vi vinterskodda däck. Förlåt!

Foto: Patrik Lindgren

Högkompressionsmotorn kom 1982 och är precis som tidigare på 100 hästkrafter. Slitstark och pålitlig, mycket bättre än premiärbilens Triumph-motor.

Foto: Patrik Lindgren

Instrumentpanelen med de djupt liggande instrumenttavlorna lanserades på 1971 års modell och hänger med till slutet. De känns fortfarande moderna.

Foto: Patrik Lindgren

Instrumentpanelen led alla år av billigast möjliga fejkvirke. Men funktionen var det inget fel på.

Foto: Patrik Lindgren

Automatiskt el-uppvärmd förarstol var en världsnyhet 1972. Först på sista årsmodellen fick även passageraren uppvärmd rumpa.

Foto: Patrik Lindgren

Här sitter herr Stjerna och njuter en nygammal klassiker. Tittar du noga så ser du en typisk Saab-sjuka, hängande innertak.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!