UrSaab, 1946. Detta år påbörjades arbetet med prototypen för Saab 92 (prototyp nummer 1 benämndes 92.001, prototyp nummer 2 92.002). Utprovningen inleddes i hemlighet.

Saab Automobile 1946-2011

UrSaab, 1946. Detta år påbörjades arbetet med prototypen för Saab 92 (prototyp nummer 1 benämndes 92.001, prototyp nummer 2 92.002). Utprovningen inleddes i hemlighet.

Saab 92, 1947. I produktion 1949.

Saab 93, 1955.

Saab Sonett I (Super Sport), 1956.

Saab 95, 1959.

Saab 96, 1960.

Saab Sonett II, 1966.

Saab 99, 1968.

Saab Sonett III, 1970.

Saab 99 Combi Coupé, 1973.

Saab 99 Turbo, 1978.

Saab 900, 1978.

Saab 900 Sedan, 1980.

Saab 900 Turbo 16 Aero, 1984.

Saab 9000, 1984. Här en 9000 T16 Aero från 1991.

Saab 900 Cabriolet, 1986.

Saab 9000 CD, 1988.

Saab 9000 CS, 1991.

Saab 9000 Aero, 1992. Här en av årsmodell 1997.

Saab 900 generation 2, 1993. Här 900 SE V6 från 1994.

Saab 900 Cabriolet generation 2, 1994.

Saab 9-5 Sedan, 1997.

Saab 9-5 SportCombi, 1998.

Saab 9-3, 1998.

Saab 9-3 Cabriolet, 1999.

Saab 9-3 Viggen, 1999.

Saab 9-5 Aero, 1999.

Saab 9-5 facelift 1, 2002.

Saab 9-3 generation 2, 2002.

Saab 9-3 Cabriolet generation 2, 2003.

Saab 9-2X, 2004.

Saab 9-7X, 2004.

Saab 9-3 SportCombi, 2005.

Saab 9-5 BioPower, 2005.

Saab 9-5 facelift 2, 2006.

Saab Aero X, 2006. Inte en produktionsbil som övriga bilar i detta bilgalleri, utan en konceptbil. Men den rönte så stor uppmärksamhet när den kom att den är värd sin plats här.

Saab 9-3 facelift, 2007.

Saab 9-3 XWD, 2007. Här under Teknikens Världs provkörning av det nya fyrhjulsdriftssystemet.

Saab Turbo X, 2007.

Saab 9-3X, 2009.

Saab 9-5 generation 2, 2010. Tyvärr hinner inte speciellt många exemplar av bilen tillverkas innan produktionsstoppet tog vid i fabriken i Trollhättan i april 2011.

Saab 9-4X, 2011. Han lanseras i USA, men inte riktigt i Sverige. Fabriken i Mexiko stoppade produktionen av 9-4X i november 2011.

Saab 9-5 SportCombi generation 2, 2011. Presenterades i januari men någon produktion hann aldrig påbörjas förutom det antal förseriebilar som, om man har tur, kan ses i trafiken.

Saab PhoeniX Concept, 2011. På bilsalongen i Genève i mars detta år visade Saab upp en konceptbil som drog fler blickar till sig än någon annan bil på salongen. Därför har även denna konceptbil sin givna plats i detta bildgalleri. PhoeniX Concept ritades av Saabs nye designchef Jason Castriota och förevisade kommande generation 9-3.

Saab 9-3 generation 3, tänkt att lanseras som årsmodell 2013, blir troligtvis aldrig av i och med företagets konkurs. Den hemliga bilden kommer från Saabs affärsplan från januari 2011. Affärsplanen delade Riksgälden ut till den som önskade den, dock glömde de att maskera känslig information så som denna bild. Som vi kan se var Saab på väg tillbaka till CombiCoupé-konceptet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!