Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt. Foto: Patrik Lindgren

Saab Sonett II V4 provkörning

Foto: Patrik Lindgren

Snett bakifrån syns det tydligt hur smal den där karossformen egentligen är. Hyfsat markerad höftlinje och avgasröret som sticker ut ur karossen. Saab Sonett var definitivt ett unikt inslag i trafikbilden då – liksom nu.

Foto: Patrik Lindgren

Snett framifrån märks mängder av former och detaljer. Det stora förhöjda partiet på huven krävdes för att V4-motorn skulle få plats.

Foto: Patrik Lindgren

Byggkvalitet? Linus konstaterar yxiga lösningar och charmiga detaljer – ungefär som på hans gamla Lotus Europa.

Foto: Patrik Lindgren

En minst sagt okonventionell placering av bakluckan som andas nödlösning lång väg. Men bättre en lucka än ingen alls.

Foto: Patrik Lindgren

Klassiska gummistroppar låser det uppfällbara huvpartiet framtill. Femton tum höga fälgar på en så liten bil från 1960-talet – ovanligt.

Foto: Patrik Lindgren

Framvagn och mekanik i övrigt kommer direkt från Saabs lagerhyllor och här syns tydligt att hela motorn sitter framför framaxeln.

Foto: Patrik Lindgren

Interiören i all sin enkelhet. Första bilarna med tvåtaktsmotor hade instrumentbräda i trä, V4-modellen fick en dito i plast.

Foto: Patrik Lindgren

Rödmarkeringen vid 5 000 r/min, men bättre att åka på vridet i mellanregistret.

Foto: Patrik Lindgren

Sportstolar av klassiskt 1960-talssnitt. Tydligt markerat svankstöd.

Foto: Patrik Lindgren

Den klotformade askkoppen på dörren är riktigt svår att få tag på idag.

Foto: Patrik Lindgren

Anders Dahl ger Linus en snabbkurs i Sonett-historia. Tack, det behövdes!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr