Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia. Foto: Patrik Lindgren

Tema 80-talslyx: Volvo 760 GLE, Citroën CX 2400 GTI och Rover SD1 3500 SE

Foto: Patrik Lindgren

Citroën CX 2400 GTI svävar fram längs den härliga landsvägen, komforten är en paradgren. Men hur långt räcker det i dag?

Foto: Patrik Lindgren

Plastjalusi, hönstrappa eller 80-talet i ett nötskal? Tuffast på gatan blev man i alla fall.

Foto: Patrik Lindgren

Tvärställd stötstångsmotor på 2,4 liter med elektronisk bränsleinsprutning. Och ett reservhjul som ligger på ständig värmning.

Foto: Patrik Lindgren

Ventilationsreglagen mellan framstolarna. Lätt att hålla rent. Inte. Alldeles bakom skymtar reglaget till den gashydrauliska fjädringen.

Foto: Patrik Lindgren

Badrumsvågens förlovade hemvist. Förarmiljön kräver tillvänjning och plasten interiört har en förmåga att åldersspricka.

Foto: Patrik Lindgren

Rejält baksäte med låg sittposition och glansigt läder. Lägg märke till att elhissknappar saknas på dörrarna, men de skymtar på mittkonsollen.

Foto: Patrik Lindgren

Stora detaljer och ett formspråk som delas med Citroën CX. Plus en härlig V8-motor.

Foto: Patrik Lindgren

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Foto: Patrik Lindgren

Luftkonditionering och tidtagarur hörde inte till de vanligaste utrustningsalternativen i början av 80-talet. Men hos Rover SD1 fanns de bägge två.

Foto: Patrik Lindgren

Den 3,5 liter stora V8-motorn är helt tillverkad i aluminium, här med ny förgasare och nytt insugningsrör.

Foto: Patrik Lindgren

Rover-emblemet i mitten av de snygga och välhållna lättmetallfälgarna. Rejäla däcksidor ger bilen ett komfortabelt intryck.

Foto: Patrik Lindgren

Visst ser det mysigt ut? Och elhissknappen syns tydligt på dörren borta i fjärran. Här skulle man nog kunna trivas.

Foto: Patrik Lindgren

Linus smälter ihop med inredningen i Rovern, i dubbel bemärkelse. Bästa bilen?

Foto: Patrik Lindgren

Rovern är mest ståndsmässig. En vit 760? Den passerar dessvärre obemärkt förbi. En vit CX? Det är en helt annan historia.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Närmre nyskick än så här blir svårt att komma. Det kanske finns någon musei-bil, men det är inte samma sak. Denna har ju varit i trafik.

Foto: Patrik Lindgren

Volvo 760 GLE, bilen som gav vinkelhaken ett ansikte. Snudd på i alla fall. Spana in hur härligt ren bilen är, ändå in i plåtvecken.

Foto: Patrik Lindgren

V6-motorn går lent men känns nästan fyrcylindrig. Det mesta som ser kladdigt ut i motorrummet är rostskydd som förste ägaren idogt sprutade på.

Foto: Patrik Lindgren

Rak i ryggen, så känns hela bilen. Eller var det råg i ryggen? Original CD-växlare är ännu inte monterad, men köptes till bilen.

Foto: Patrik Lindgren

Automatlåda i Volvo 760 GLE. Och stolvärme med två steg.

Foto: Patrik Lindgren

Lycka i en dörrsida, i alla fall för elhissfetischisten Pröjtz.

Foto: Patrik Lindgren

Original leveransplast både fram och bak. Trots att bilen gått drygt 3 000 mil sedan den var ny. Flitigt använt baksäte? Knappast.

Foto: Patrik Lindgren

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!