Foto: Patrik Lindgren

TEMA: Audi Sport quattro, Ford RS200, Peugeot 205 T16

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Det kränger, men det håller i. Med axelavstånd på 223 centimeter så kan Sport quattro bli lite lynnig – man måste visa vem som bestämmer.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Hur många luftintag/utsläpp kan man få in på en bild? Svaret är jättemånga.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Underbara älskade kolfiberarmerade plastkaross. Lite vågigt ska det vara och på bilar med originallack så ska man kunna se karossmaterialets struktur genom färgen.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Även under huven ser det ut som vilken serieproducerad bil som helst. Hela motorn är monterad framför framaxeln, något annat vore omöjligt med tanke på transmissionslösningen.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Den femväxlade lådan löper hur fint och smidigt som helst.

Foto: Patrik Lindgren

Spärrbara diffar och avstängbara ABS-bromsar.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Recaro + 1980-tal= status.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Pedalgummin som på vilken gammal tråk-Audi 100 som helst.

Foto: Patrik Lindgren

Bakom ratten i Sport quattro, det känns som en helt vanlig bil. I alla fall under 3 000 r/min.

Foto: Patrik Lindgren

Precis som de andra två så kränger det en del när fyrhjulsdriften suger tag i underlaget. Härlig harmoni när tempot skruvas upp.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Härligt mycket luft mellan framhjulet och skärmkanten. Det är rally.

Foto: Patrik Lindgren

Luftintag på taket, gångjärnen till motorkåpan sticker fram också.

Foto: Patrik Lindgren

Inbyggd vinge, än så länge ganska liten. Sierra-baklampan skymtar därunder.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Reservhjulet föredömligt placerat längst bak i motorrummet. Undrar om däcket smälter om man kör tillräckligt hårt?

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Dubbla coilovers vid varje hörn. Torrsumpsmörjning. Motorn har sin bas i klassiska BDA-motorn som introducerades redan 1969. Här i BDT-E-utförande med 250 hästar.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Ford rensade i de gamla bra-att-ha-lådorna när RS200 byggdes, men trots att det ser ut som det gör så trivs Linus. Extremt bra.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Tidsenlig krängning, men Peugeot 205 Turbo 16 är den smidigaste av de tre – dessutom med längst axelavstånd.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Kisa, så skulle det här kunna passera som en 205 GTi. Fast huven ser ju lite konstig ut...

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Bakom det där luftintaget sitter kamdrivningen. Servicevänligt?

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Rejäla aluminiumförstärkningar vid fjäderbenstornen samt en extra tvärställd förstärkning.

Foto: Patrik Lindgren

Det där fyrkantiga hålet, det är efterbrännkammaren. Och stötfångaren kan vikas upp när man ska skjuta missiler. Eller inte. Fast Peugeot 205 Turbo 16 vann rally-VM ändå.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Under den fast monterade hatthyllan, snett in till höger, sitter motorn – på tvären ute vid sidan. Märkligt.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Chassiplåten förkunnar att detta är den 188:e tillverkade 205 Turbo 16.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Ta den till höger, det blir roligare då.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Detaljarbetet är ... Nej, glöm det. Sittpositionen är märkligt hög då man sitter uppe på tankarna.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!