Foto: Patrik Lindgren
Det kränger, men det håller i. Med axelavstånd på 223 centimeter så kan Sport quattro bli lite lynnig – man måste visa vem som bestämmer.
Foto: Patrik Lindgren
Underbara älskade kolfiberarmerade plastkaross. Lite vågigt ska det vara och på bilar med originallack så ska man kunna se karossmaterialets struktur genom färgen.
Foto: Patrik Lindgren
Även under huven ser det ut som vilken serieproducerad bil som helst. Hela motorn är monterad framför framaxeln, något annat vore omöjligt med tanke på transmissionslösningen.
Foto: Patrik Lindgren
Bakom ratten i Sport quattro, det känns som en helt vanlig bil. I alla fall under 3 000 r/min.
Foto: Patrik Lindgren
Precis som de andra två så kränger det en del när fyrhjulsdriften suger tag i underlaget. Härlig harmoni när tempot skruvas upp.
Foto: Patrik Lindgren
Reservhjulet föredömligt placerat längst bak i motorrummet. Undrar om däcket smälter om man kör tillräckligt hårt?
Foto: Patrik Lindgren
Dubbla coilovers vid varje hörn. Torrsumpsmörjning. Motorn har sin bas i klassiska BDA-motorn som introducerades redan 1969. Här i BDT-E-utförande med 250 hästar.
Foto: Patrik Lindgren
Ford rensade i de gamla bra-att-ha-lådorna när RS200 byggdes, men trots att det ser ut som det gör så trivs Linus. Extremt bra.
Foto: Patrik Lindgren
Tidsenlig krängning, men Peugeot 205 Turbo 16 är den smidigaste av de tre – dessutom med längst axelavstånd.
Foto: Patrik Lindgren
Kisa, så skulle det här kunna passera som en 205 GTi. Fast huven ser ju lite konstig ut...
Foto: Patrik Lindgren
Rejäla aluminiumförstärkningar vid fjäderbenstornen samt en extra tvärställd förstärkning.
Foto: Patrik Lindgren
Det där fyrkantiga hålet, det är efterbrännkammaren. Och stötfångaren kan vikas upp när man ska skjuta missiler. Eller inte. Fast Peugeot 205 Turbo 16 vann rally-VM ändå.
Foto: Patrik Lindgren
Under den fast monterade hatthyllan, snett in till höger, sitter motorn – på tvären ute vid sidan. Märkligt.
Foto: Patrik Lindgren
Detaljarbetet är ... Nej, glöm det. Sittpositionen är märkligt hög då man sitter uppe på tankarna.