Foto: Patrik Lindgren

TEMA: BMW M3, Porsche 911, Lancia Delta Integrale

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Följsamhet och körbarhet finns där i hela registret, men ju mer du varvar desto roligare blir det i BMW M3.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Skicket under huven kunde inte vara bättre och den fyrcylindriga S14-motorn är lika snygg som klassisk. Ur 2,3 liter plockas här 195 kat-renade hästar.

Foto: Patrik Lindgren

Superstädat. Logiskt. Sparsmakat. Stora färddatorn till vänster på instrumentpanelen. Ettan nedåt vänster. M3 lockar med små, men ack så goda medel.

Foto: Patrik Lindgren

Två personer sitter bra i bak i de två skålade platserna, även om benutrymmet är snålt. Men det finns ett baksäte, vilket gör M3 familjevänlig. Bra.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Kolla, pedalgummina är smutsiga, men det är enda stället på bilen som vi hittar något som inte ser nytt ut.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Världens gulaste bil, i alla fall känns det så. Lancia Delta HF Integrale Evo 2 sticker ut mest i gänget, inget snack om saken.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Klart att tanklocket ska se rejsigt ur tänkte man hos Lancia och monterade på denna lösning.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Fullpackat under huven och motorn tvärställd framför framaxeln. I det här sista utförandet gav turbomaskinen 215 hästkrafter.

Foto: Patrik Lindgren

Åtta stycken runda mätare att hålla koll på, i övrigt typiskt italienskt 1980- och 1990-tal. Notera att skyddsplasten är kvar på dörrsidan.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Tre hängande pedaler som gjorda för att man ska "stå" upp och köra. Och Integrale svarar bra när den piskas!

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Det är märkligt hur tidlös men ändå modern 911 känns ute på vägen. Den är ett unikum, inget snack om saken. Och det är positivt.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Bromsarna biter grymt bra och pedalkänslan är hårdast i gänget. 17-tumsfälgarna är en del av denna bilens Cup-attribut.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Nothing beats cubic inches! Den 3,6 liter stora motorn ger 911 en körbarhet av sällan skådat slag – i mellanregistret är den oslagbar.

Foto: Patrik Lindgren

Överskådligt, enkelt och typiskt Porsche 911. Stolarna är bäst i gänget, men det krävs hyfsat raka armar för att nå ratten.

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Foto: Patrik Lindgren

Här har artikelförfattaren räknat ut att det får plats två döttrar, fem och åtta år gamla. Bra grej.

Foto: Patrik Lindgren

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!