Model X är två meter bred, sikten genom den ultrastora vindrutan mildrar det stora fotavtrycket. Formspråket är svalt utfört.

Tesla Model X 90D provkörning

Designad av amerikanen Franz von Holzhausen (även bl a VW ”Concept One”). Model X är stiligt pråper.

Model X är två meter bred, sikten genom den ultrastora vindrutan mildrar det stora fotavtrycket. Formspråket är svalt utfört.

Falkdörr i stället för skjutdörr ger enkelt insteg men har sin begränsningar. Vi ser fram emot vintern..!

Under den sluttande fronthuven finns ett smugglar-/bagagerum.

De två bakersta sätena går att fälla ner i golvet, lastvoymen är stor trots att bakrutan sluttar kraftigt.

Instrumentbrädan domineras av mittkonsolens stående 17-tumsskärm som är själva navet i kommunikationen med Model X.

Sittkonfigurationen är 5-, 6- eller som här i 7-sitsigt utförande. Fin komfort fram.

Model X är en kaxig figur i segmentet, som vänder upp och ner på en hel del begrepp och fördomar.

Färddatorn har flera hjälpmedelsprogram som via informativa grafer ger input om rådande elförbrukning och aktuell räckvidd.

Handhavandet kräver övning, inkörning och öppet sinnelag – är du av bakåtsträvartyp är Tesla inget för dig.

Enkelt insteg genom höga falkdörrar och bra bredd i baksätet, Hans Hedberg har gott om plats ”bakom sig själv”.

Platserna längst bak fungerar för barn. Ska vuxna sitta där blir det trångt. Rekommenderas inte för långfärder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!